Gröna industrierna kan tÀnka hÄllbarhet i nya steg

Vi vet att vi ska vara fossilfria 2030. Vi vet ocksĂ„ att vi ska vara 100 000 LuleĂ„bor 2040. HĂ€r har lokaltrafiken givetvis en oerhört viktig roll att spela i framtidens hĂ„llbara LuleĂ„.

Jonas Vinblad von Walter Àr vd för det kommunala bussbolaget LuleÄ lokaltrafik.

Jonas Vinblad von Walter Àr vd för det kommunala bussbolaget LuleÄ lokaltrafik.

Foto: Jonny Vikström

Krönika2022-07-07 11:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Vi ska vara det infrastrukturella blodomloppet som gör det möjligt för LuleÄborna att resa klimatsmart till och frÄn sina lika klimatsmarta arbetsplatser. Men ocksÄ till skolan eller hem frÄn krogbesöket.

En levande hÄllbar stad mÄste i en nÀra framtid ha en Ànnu starkare kollektivtrafik för att leva upp till medborgarnas behov och för att staden ska uppfattas som attraktiv.

För att klara den hÀr hÀrliga utmaningen har vi en mÄlbild dÀr vi successivt ska stÀlla om hela fordonsflottan mot bÄde biogas och eldrivet.

Vi har redan startat vÄr resa, 2026 vill vi ha 46 biogasbussar i drift, 2030 ska Àven 41 eldrivna bussar rulla i vÄrt linjenÀt.

Det Ă€r vĂ„r plan. 

LuleÄ lokaltrafik mÄste anpassa sin verksamhet till planerna pÄ en ökande befolkning.
LuleÄ lokaltrafik mÄste anpassa sin verksamhet till planerna pÄ en ökande befolkning.

Med den omstÀllningen följer givetvis en rad andra utmaningar för att omhÀnderta nya behov och ny teknik. Men mÄlet Àr glasklart för oss, vi ska klara att vara fossilfria 2030

I det arbetet tittar vi ocksÄ lÀngre, helt enkelt för att vi givetvis inser att vi Àr en del av framtidens LuleÄ som Àr sjÀlva navet i den gröna industriella revolutionen dÀr hela vÀrlden sneglar nyfiket pÄ just oss.

Det stÀller helt nya krav pÄ oss som samhÀllsaktör dÀr vi Àven mÄste vara innovativa i vÄrt erbjudande.

Det Àr inte en orimlig tanke att företagen bakom satsningarna pÄ nya gröna produkter skulle vilja tÀnka hÄllbarhet i nya steg, till exempel erbjuda sina anstÀllda förmÄnliga erbjudande till busskort för att resa hÄllbart till arbetsplatsen. Att aktivt ta rollen som föregÄngare i en grön omstÀllning Àven utanför sitt eget industriomrÄde.

Det skulle kunna vara en framtida konkurrensfördel för företag i en tid dĂ€r medvetna arbetssökande vill vĂ€lja en hĂ„llbar karriĂ€r och en ansvarstagande arbetsgivare.  

Vi ska givetvis jobba proaktivt för att skapa attraktiva erbjudanden till de företag som Àr intresserade. Dels via att stÀrka linjetrafiken dÀr nya arbetsplatser skapas och att paketera bra erbjudanden nÀr det gÀller bussresor till anstÀllda.

Klart Ă€r ocksĂ„ att vĂ„ra planer nu mĂ„ste revideras dĂ„ verkligheten förĂ€ndras i rask takt. Om LuleĂ„ ska bli 100 000 LuleĂ„bor, vilket Ă€r ett inspirerande strategiskt mĂ„l som kommunen slagit fast, mĂ„ste vi givetvis vĂ€xa med befolkningen. Vi mĂ„ste kunna erbjuda alla nya LuleĂ„bor en bra och attraktiv service. Förenkla livet och göra det enkelt att vĂ€lja rĂ€tt. Det kommer i sig att krĂ€va nya lĂ„ngsiktiga satsningar.

Tanken Àr dessutom inte bara att vi ska bibehÄlla samma procentuella andel kollektivresenÀrer, vi vill dessutom att allt fler ska vÀlja att resa hÄllbart med kollektivtrafiken. För att det ska realiseras mÄste vÄrt erbjudande vara attraktivt. Vi mÄste följa med i utvecklingen av LuleÄ och rusta oss för att ha rÀtt kapacitet i den takt som staden vÀxer.

Insikten Ă€r förstĂ„s att Ă€ven om inte fler procentuellt vĂ€ljer bussen sĂ„ kommer antalet resenĂ€rer öka med folkmĂ€ngden. 

NĂ„r vi 100 000 Ă€r det en betydande utmaning redan dĂ€r.

Men, givetvis ska LuleÄ leva upp till lagda strategier och mÄl. Parallellt som den gröna industriella revolutionen nu realiseras mÄste vi som bygger grundstrukturen i staden följa med i en grön omstÀllning. Det klarar vi naturligtvis om vi samverkar, kollektivt.

Jonas Vinblad von Walter, vd, LuleÄ lokaltrafik.