HÀr Àr LuleÄs fem stora utmaningar

LuleÄ Àr i början av en oerhört intensiv industriutveckling. HÀr Àr de fem största utmaningarna, enligt Robert Eriksson, projektchef för LuleÄ industripark.

Kraftigt ökande trafik, bland annat frÄn tunga transporter, Àr nÄgot som LuleÄ stÄr inför de nÀrmaste Ären.

Kraftigt ökande trafik, bland annat frÄn tunga transporter, Àr nÄgot som LuleÄ stÄr inför de nÀrmaste Ären.

Foto: PÀr BÀckström / frilans

Norra Sverige2023-05-31 18:00
  • Finansiering och ekonomi.

Investeringar pÄ uppemot tolv miljarder behöver göras kopplade till utbyggnaden av LuleÄ hamns kapacitet, samt Àven för infrastruktur inom LuleÄ industripark (HertsöfÀltet och Svartön).

LuleÄ hamn ska byggas ut och muddras, nÄgot som innebÀr en nota pÄ flera miljarder. Under byggtiden pÄverkas Àven sjöfarten.
LuleÄ hamn ska byggas ut och muddras, nÄgot som innebÀr en nota pÄ flera miljarder. Under byggtiden pÄverkas Àven sjöfarten.

– LuleĂ„ kommun kommer inte sjĂ€lv klara att bĂ€ra alla kostnader. Kommunen har beslutat att vara borgenĂ€r upp till 2,6 miljarder till LuleĂ„ hamn, sĂ€ger Robert Eriksson.

Ett förslag om att söka alternativ finansiering togs i kommunfullmÀktige i maj. En möjlig finansieringsmodell Àr att privata aktörer bildar ett konsortium och agerar tillsammans för att bygga, drifta och underhÄlla, exempelvis allvÀdersterminaler, lagerhallar och jÀrnvÀg.

Kraftförsörjningen till LuleÄs nya industrier Àr central i utvecklingen. Dels mÄste ny elproduktion fram, dels krÀvs nya kraftledningar för överföringen.
Kraftförsörjningen till LuleÄs nya industrier Àr central i utvecklingen. Dels mÄste ny elproduktion fram, dels krÀvs nya kraftledningar för överföringen.
  • Energiförsörjningen.

– Vi mĂ„ste fĂ„ fram kraft i rĂ€tt tid och i den omfattning som bolagen behöver, sĂ€ger Eriksson.

I dagslÀget pÄgÄr projektering för förstÀrkning av kraftnÀtet frÄn bÄde Svenska kraftnÀt och Vattenfalls sida. Men samtidigt saknar flera stora aktörer löfte om krafttilldelning.

Man har ocksÄ identifierat att alltför tilltagna bokningar av stora kunder till viss del blockerar Svenska kraftnÀts kösystem. Kommunen hoppas att ett projekt som LuleÄ energi leder, kopplat till att nyttja befintlig kraft mer gemensamt genom ökad flexibilitet i bÄde kraftsystem och bland anvÀndare, ska falla vÀl ut.

Trafikkaos pÄ Lulsundet i samband med att vÀgen mot Bensbyn stÀngdes av pÄ grund av förstÀrkningsarbeten.
Trafikkaos pÄ Lulsundet i samband med att vÀgen mot Bensbyn stÀngdes av pÄ grund av förstÀrkningsarbeten.
  • Trafiksituationen.

LuleĂ„borna har hĂ€rdats av vĂ€garbeten inom Östra lĂ€nken-projektet under ett tiotal Ă„r, men de köerna och omledningarna Ă€r troligtvis ingenting mot vad som vĂ€ntar. En försmak bjuds i sommar nĂ€r vĂ€gen mot Bensbyn ska förstĂ€rkas och trafiken leds genom Lulsundet.

– Det Ă€r ett flertal vĂ€gar som behöver förstĂ€rkas. Vi ser över situationen. Vi behöver ocksĂ„ titta pĂ„ byggtrafik inne pĂ„ omrĂ„dena, sĂ€ger Robert Eriksson.

Svartöleden Àr en av de tunga transportlederna i LuleÄ som kommer belastas hÄrt.
Svartöleden Àr en av de tunga transportlederna i LuleÄ som kommer belastas hÄrt.
Trafiken pÄ HertsövÀgen spÄs öka. LuleÄ kommun utreder en alternativ vÀg efter Svartön.
Trafiken pÄ HertsövÀgen spÄs öka. LuleÄ kommun utreder en alternativ vÀg efter Svartön.

Tunga transportleder som Svartöleden och HertsövÀgen Àr i fokus. Kommunen utreder en möjlig ny transportvÀg efter strandlinjen pÄ Svartön som ska ansluta till GrÀsörvÀgen, och dÀrmed förbinda HertsöfÀltet med hamnen via GrÀsörenbron. VÀgen skulle avlasta HertsövÀgen.

– Bron byggdes för StĂ„lverk 80 och hĂ„ller för tunga transporter.

Kraftigt ökande trafik, bland annat frÄn tunga transporter, Àr nÄgot som LuleÄ stÄr inför de nÀrmaste Ären.
Kraftigt ökande trafik, bland annat frÄn tunga transporter, Àr nÄgot som LuleÄ stÄr inför de nÀrmaste Ären.

Kommunen hoppas ocksÄ att bygget av Norrleden, som ska ansluta E 4 vid Rutvik till HertsövÀgen, kommer igÄng.

Att den tunga trafiken kommer öka stort nÀr de stora industriprojekten byggs upp, och sedermera tas i drift, Àr helt klart. Exakt hur mÄnga tunga transporter per dygn man talar om vet inte kommunen i dag.

– Bilden klarnar efter hand som tillstĂ„nden kommer pĂ„ plats.

TillstÄndsprövningar vÀntar, bland annat pÄ HertsöfÀltet, som förbinds med Svartön via GrÀsörenbron. I dag finns en grind som Àr lÄst, i framtiden planeras en vakt, berÀttar Robert Eriksson.
TillstÄndsprövningar vÀntar, bland annat pÄ HertsöfÀltet, som förbinds med Svartön via GrÀsörenbron. I dag finns en grind som Àr lÄst, i framtiden planeras en vakt, berÀttar Robert Eriksson.
  • TillstĂ„ndsprövningarna.

Talga Àr i princip klar med sin miljöprövning och vÀntar pÄ dom, LKAB och SSAB Àr i gÄng men varken Fertiberia eller Uniper har startat sin process. Samtidigt kommer ett nytt verksamhetstillstÄnd krÀvas för LuleÄ hamn.

– Det Ă€r omfattande prövningar och mycket av det hĂ€r behöver sannolikt ske parallellt för att hinna bli klart i tid, sĂ€ger Robert Eriksson.

TvÄ allvÀdersterminaler i stÀllet för en löste dragningen av jÀrnvÀgen. Den hÀr terminalen stÄr i Gent, Belgien.
TvÄ allvÀdersterminaler i stÀllet för en löste dragningen av jÀrnvÀgen. Den hÀr terminalen stÄr i Gent, Belgien.
  • Samverkan mellan aktörerna.

Det finns en rad frÄgor dÀr bolagens intressen överlappar varandra. Ett exempel Àr den mark som kommunen sÄlde till LKAB pÄ Svartön, som innebar att den tÀnkta jÀrnvÀgslösningen föll och att LuleÄ hamn tvingades nöja sig med mindre arealer. Den nya lösningen för jÀrnvÀgen klÀcktes genom att man delade upp den planerade allvÀdersterminalen för fartyg i tvÄ separata.

– Ett mycket bra exempel. Det Ă€r oerhört viktigt att vi kan hitta kompromisser och gemensamma lösningar som flera kan acceptera, sĂ€ger Robert Eriksson.

Svartön.
Svartön.
Kort om projekten

Malmporten: Muddringsprojekt och utbyggnad av LuleÄ hamn.

LKAB Reemap: CirkulÀr industripark för utvinning av sÀllsynta jordartsmetaller och fosfor till mineralgödsel ur gruvavfall.

SSAB: Ska stÀlla om sin stÄlproduktion till fossilfri.

Fertiberia: Ska tillverka grön konstgödsel och grön ammoniak.

Uniper: Vill anlÀgga en vÀtgashubb i LuleÄ hamn. Möjlig tillverkning av grönt fartygsbrÀnsle.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!