Nu gäller det att locka kvalificerade medarbetare och deras familjer till Norrbotten. Men den spännande högteknologin måste kombineras med erbjudande om ett spännande Norrbotten.
Det krävs gemensamma tag för att få genomslagskraft. Gå ihop Region Norrbotten, LKAB, SSAB, Boliden, H2 Green Steel, Kaunis Iron, Talga, med flera! Dra igång en stor sammanhållen informationskampanj om härliga Norrbotten med snö, is och kyla. Avsätt en rejäl kampanjbudget.
Varsågod, två idéer att börja med.
1. Gör en egen variant av GREAT IDEAS GROW BETTER BELOW ZERO. En av Sveriges bästa och mest uthålliga kampanjer som gav LTU ett starkt varumärke. Is, snö och kyla som tema fick massor av snöhungrande forskare och studenter att längta till Norrbotten. Ett LTU på fallrepet fick hög status och började växa. Ta ett snack med mannen bakom upplägget, Pål Kastensson. Han lär vara ledig just nu.
2. Sponsra de bästa naturfilmarna i världen att med modernaste teknik producera och sälja Norrbotten i TV-kanaler som SVT, Kunskapskanalen, Axess, National Geographic, BBC World, Viasat Nature och så vidare. Norge och Finland är 100 gånger bättre på det än Sverige.
Nils-Olov Lindfors, Region Norrbotten, ta initiativet! Samla gänget! Nu!