Fler busshållplatser i Kiruna – för en bättre stad

Kiruna är en stad som befinner sig i en dynamisk förändringsprocess, inte minst på grund av stadsflytten. I takt med att staden omvandlas och växer, behöver vi också se över hur vi planerar infrastrukturen för framtiden, skriver insändarskribenten.

Insändarskribenten vill se fler busshållplatser i Kiruna.

Insändarskribenten vill se fler busshållplatser i Kiruna.

Foto: Mikaela Sjöstedt

Insändare2024-09-29 03:18
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ett område som ofta förbises är tillgängligheten till kollektivtrafiken, särskilt när det gäller busshållplatser. Jag vill därför uppmana kommunen att prioritera fler busshållplatser i Kiruna – av flera viktiga skäl. 

För det första handlar det om tillgänglighet för alla medborgare. I dagsläget finns det områden i Kiruna där busshållplatserna är få och ligger långt ifrån bostäder, vilket gör det svårt för många att utnyttja kollektivtrafiken. Äldre, personer med funktionsnedsättningar och familjer med små barn drabbas särskilt av detta. Fler och bättre placerade hållplatser skulle underlätta för dessa grupper att ta sig fram i staden på ett smidigt och miljövänligt sätt. 

För det andra skulle fler busshållplatser minska bilberoendet. Kiruna är en bilintensiv stad, men vi står inför en framtid där hållbarhet måste stå i centrum. Genom att göra kollektivtrafiken mer lättillgänglig kan vi uppmuntra fler invånare att lämna bilen hemma. Det skulle inte bara minska utsläppen av växthusgaser utan också minska trängseln på vägarna och göra staden mer trivsam att vistas i. 

En tredje viktig aspekt är att fler busshållplatser främjar en levande stadskärna. Genom att öka tillgången till kollektivtrafik, särskilt i centrum och i de nya områden som växer fram, kan vi bidra till att fler människor väljer att röra sig i stadens kärna. Det skapar inte bara en mer levande stadsmiljö utan gynnar även det lokala näringslivet, då fler människor får möjlighet att enkelt ta sig till affärer, restauranger och andra verksamheter. 

En invändning mot förslaget att bygga fler busshållplatser är att det kan vara kostsamt, både vad gäller byggnation och underhåll. Det är en relevant oro, särskilt med tanke på att kommunala resurser är begränsade. Men det är viktigt att se detta som en långsiktig investering. Genom att förbättra kollektivtrafiken kan vi minska bilberoendet och därmed också behovet av dyra vägreparationer, samtidigt som vi främjar en mer hållbar stadsmiljö. På sikt kan vi spara pengar genom att minska slitaget på infrastrukturen och minska utsläppen. 

Att skapa fler busshållplatser i Kiruna är inte bara en kostnad – det är en investering i en mer tillgänglig, hållbar och säker framtid för vår stad. 

Sist men inte minst handlar det om säkerhet. När busshållplatserna ligger långt ifrån varandra kan människor, i synnerhet barn och äldre, behöva gå längre sträckor längs trafikerade vägar för att nå en hållplats. Detta ökar risken för olyckor och minskar tryggheten i det offentliga rummet. Fler hållplatser, strategiskt placerade, kan bidra till en säkrare trafikmiljö för alla.  

Sammanfattningsvis skulle fler busshållplatser i Kiruna skapa en mer tillgänglig, miljövänlig, levande och säker stad. Låt oss därför satsa på en kollektivtrafik som är anpassad efter alla medborgares behov och som bidrar till en hållbar framtid för Kiruna.