Kommunens gatuchef: "Vi utgår från servicedeklarationen"

Patrik Ruumensaari bemöter insändaren med ett direktsvar.

Patrik Ruumensaari, gatuchef Luleå kommun, bemöter insändaren.

Patrik Ruumensaari, gatuchef Luleå kommun, bemöter insändaren.

Foto: Tommy Lundqvist

Insändare2025-01-12 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under den förra säsongen kom det mycket snö vilket gjorde att vi var tvungna att köra bort mer snö än normalt. Det har vi gjort från ett antal områden men främst från centrum där det inte finns plats att lägga upp så mycket snö på. I bostadsområdena har vi enligt vår servicedeklaration lämnat kvar så mycket snö som vi bara kan dock har vi fått kritik att det har varit sämre framkomlighet när temperaturen har stigit på plussidan och det blir genomslag. Det har vi tagit åt oss och till denna säsong så kommer vi att ploga villagatorna mer vilket kommer att förbättra framkomligheten.

Budgetåret 2024 slutar på cirka 60 miljoner vilket är cirka 6,5 miljoner över budget och föregående år 2023 slutade på 66 miljoner. Skillnaden mellan åren är att det inte har snöat lika mycket november och december 2024. Däremot så kördes det mera snö våren 2024 än våren 2023 detta redovisade jag i artikeln i juni med en siffra på cirka 25 procent.

Kommunen fraktar inte bort någon snö från privata fastighetsägare däremot så är tippen öppen för allmänheten likt många andra kommuner. För att få köra in snö så måste man registrera sig hos kommunen och lämna sina faktureringsuppgifter. Kommunen tar ut en avgift på 169 kronor per lass för den som vill nyttja tippen. Avgiften täcker dom kostnader som kommunen har för att sköta tippen det vill säga inpasseringssystem, mottagning av snö, vattna så det går att köra den, sanda och att sedan vara dit på sommaren 3–4 gånger och röra om så den tinar ner.

När vi gjorde om servicedeklarationen 2020 så ändrades startkriteriet på bostadsgatorna medvetet för att spara in några plogtillfällen. Det funkade första säsongen men då hade vi inga blidor på samma sätt som dom två senaste vilket har föranlett detta försök som vi gör i vinter med att ploga oftare. Vi utgår alltid från servicedeklaration när vi arbetar och ser vi att det inte fungerar så får vi ompröva det och testa något nytt inom ramen för den fastslagna budgeten.

Trots en snöfattig vinter så har det ändå inneburit en mängd plogtillfällen vilket resulterar i plogvallar och snöhögar på refuger som vi är tvungen med att ta bort för att ge plats åt mer snö som kommer under denna vinter. Att man flyttar på en del högar beror på att det är enklare att lasta bort dom så man inte är i vägen i trafiken detta så vi kan lasta bort snön på dagtid för att minimera störningar på nätterna främst i centrum. Denna vinter likt många tidigare har inneburit stora temperaturväxlingar vilket resulterar i spåriga vägar som vi ur trafiksäkerhetssynpunkt är tvungna att skrapa bort då det inte går att halkbekämpa på ett bra sätt när det är spårigt. Samt att vi måste ta bort knottret som blir då det i sin tur medför olägenheter för yrkestrafiken främst för LLT som trafikerar våra vägar.