Nu går skam på torra land.
Att i stort sett samma vecka läsa om Handelsbankens rörelseresultat, alltså vinst, på cirka 5,7 miljarder kronor samtidigt som bankens vd Carina Åkerström flaggar för ett kommande förändringsarbete mot en ytterligare skärpt digital verksamhet. Ett ”stålbad” där kontor måste läggas ner. Något egentligt motiv presenteras inte. Självklart förstår vi att framtiden är digital men är tiden verkligen mogen när så många runt exempelvis Råneå vars kontor läggs ner sista maj, ännu inte har bredband och i flera fall inte ens tillgång till dator? Banken kapar sina utgifter – men våra avgifter är desamma.
Det doftar omisskännligt av en rejäl ringaktning av en stor del av kundkretsen. Inte minst i ljuset av att det – enligt tidningen Affärsvärlden – finns rejält med klirr i kassan i huvudkontorets valv vid Kungsträdgården i Stockholm.
Det finns som vi vet inga gratis luncher – och de nålpengar som Handelsbanken nu sparar betalas givetvis av någon annan. Med andra ord av oss – kunderna.
Så vad kan man göra som kund? Inte så lätt, men möjligheten att byta bank är förstås alltid öppen.
Klirr i kassan, ändå stänger banken
Handelsbanken gör en vinst på 5,7 miljarder kronor, ändå stänger man kontor, bland annat det i Råneå.
Foto: Petra Älvstrand
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.