Ordet Norrbotniabanan har luleborna vant sig vid under de 49 år som gått sedan Stålverk 80 gick i graven. Skynda långsamt var läxan man lärt. Men saken togs i egna händer av Umeå och Örnsköldsvik. Motvilligt drogs Luleå med. Men under vanskligare förhållanden.
Var ska banan korsa Lule-älven? Väster eller öster? Det blev en segdragen fråga som man känner igen från tidningsartiklarna. De har varit många, men oftast inte så upplysande vilket belyser en svag sida i stadsplaneringen från kommunens sida. Den att det inte förekommer något slag av generalplane-arbete som ger underlag för information och diskussion om viktiga stadsplaneringsfrågor. De tusentals människor som berörs av storprojektet får inte hjälp av kartor. Störande sidoprojekt kan då skapa oreda. Vem minns inte Grandenleden över Luleälvens sista fors innan den kunde avfärdas i maj år 2018.
"Väster" vann över "öster" så sent som år 2023 och nu hörs ljudliga protester från de berörda boendena i norra Gäddvik – men utan att allmänheten fått se en karta.
Särskild anmärkning: För Luleå stad har upprättats en generalplan, den från år 1955. I samband med byggandet av Bergnäsbron, Shopping, med mera.