Nej tack, jag vill inte ha något mer

Nej, jag vill inte köpa något extra eller teckna ett annat abonnemang, skriver signaturen Trött på månglarna som har fått nog av försäljarnas knep.

I exempelvis butiker för hemelektronik försöker säljarna pracka på kunderna något extra som de inte vill ha. Det har signaturen Trött på månglarna ledsnat på.

I exempelvis butiker för hemelektronik försöker säljarna pracka på kunderna något extra som de inte vill ha. Det har signaturen Trött på månglarna ledsnat på.

Foto: FREDRIK PERSSON / TT

Insändare2023-03-09 21:08
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag är väldigt less på att vid varje inköp över disk numera, få muntliga inköpsförslag utöver det jag efterfrågat. Det gäller bland annat i klädbutiker, apotek, elektronikaffärer. 
Häromdagen blev jag tvungen att stå och lyssna på en säljare som ihärdigt försökte övertala en tveksam mobiltelefonkund att byta abonnemang till ett som skulle vara "billigare". 
Att det föreslagna abonnemanget inte har lika bra täckning och att det bara är "billigt" en kort period glömde försäljaren att berätta.
Förutom alla dessa erbjudanden föreslås man "medlemskap" i deras kundklubbar, vilket innebär att din e-posts inkorg fylls med ständigt nya reklamerbjudanden.
Man förstår att folk börjar att undvika sådana affärer och handlar allt från internet.
Många äldre är inte bekväma med internethandeln och blir därför utsatta för dessa månglande butiker.
Ett råd: tacka alltid NEJ till de så kallade erbjudandena.