Svar på insändaren ”Inga tåg med den här takten”, publicerad 14 mars.
Signaturen ”Ugglan” misströstar över bygget av Norrbotniabanan och verkar tro att det som sägs och görs just nu bara är ett spel för galleriet. Man kan undra vad Ugglan egentligen är ute efter, att banan verkligen kommer tillstånd eller bara klaga och kritisera de som verkligen jobbar för att banan byggs. Visst vore det väl bra om banan kunde vara färdigbyggd på ingen tid alls. Men bygga järnväg tar tid. Trafikverket menar att en byggtakt som förbrukar 2-3 mdr per år är vad ett projekt mäktar med. Norrbotniabanan kostar cirka 30 miljarder. Då kan Ugglan själv räkna ut att den inte kommer vara färdig nästa år.
Men banan finns nu åter med i den Nationella transportplanen. Där slår man fast att bygget av Norrbotniabanan nu påbörjas men att den första etappen blir Umeå-Skellefteå. Norrbotniabanegruppen som jobbat för banan har hela tiden varit medveten om att den kommer att byggas i etapper. Det är inget nytt.
Då Norrbotniabanegruppen började jobba för banan i början på 2000 talet så pratade vi om en bansträckning från Umeå ända till Haparanda. Harandabanan är dock redan byggd efter att regeringen Persson år 2004 beslöt att Haparandabanan skulle byggas med start 2006 och att resterande del av Norrbotniabanan skulle få en byggstart år 2010. De första tre miljarderna avsattes till sträckan Luleå-Umeå.
Tyvärr blev det inte så. En ny regering 2006 raderade ut alla skrivningar om Norrbotniabanani den Nationell transportplanen och vi har sedan ”trampat vatten” i åtta år. Haparandabanan hade redan påbörjats vid regeringsskiftet 2006 så den kunde inte stoppas utan har blivit färdigbyggd.
Nu har vi åter en regering som beslutat om att bygga Norrbotniabanan. De första sju miljarderna är avsatta. Så då signaturen Ugglan skriver att det inte finns beslut och pengar så måste vi faktiskt påpeka att Ugglan har fel.
Politik är att vilja sa Olof Palme. Nu har vi en regering som vill bygga Norrbotniabanan och dessutom en majoritet i riksdagen för banan. Förutom (S), (V) och (MP) som jobbat för Norrbotniabanan har vi nu också (C) och (L) med oss, som i den så kallade januariöverenskommelsen skrivit under på att Norrbotniabanan ska byggas.
Men även om allt lovar gott för närvarande kan vi inte luta oss tillbaka innan hela bygget är klart. Ingen har sagt att förverkligandet av Norrbotniabanan kommer att vara lätt, konkurrensen om infrastrukturpengarna är hård. Därför måste vi idogt fortsätta arbeta tillsammans för att hela banan färdigställs. Men nu är vi ordentligt på spåret igen.
Lorents Burman (S), Skellefteå
Peter Roslund (S), Piteå
Ordförande och vice Ordförande i Norrbotniabanegruppen