Speciellt denna sommar kommer miljontals bilister ge sig ut på våra norrbottniska vägar. Det flesta kommer då att upptäcka vägar som är kraftigt eftersatta. En betydande underhållsskuld slitet och ålderstiget.
Nu måste det till ökade satsningar på våra norrbottniska vägar för att stärka trafiksäkerheten och för att låta hela landet leva. Vår landsända känner att vi är bortglömda. Det går inte att bara ringa in farliga upphöjningar i asfalten och ha sänkta hastighetsgränser i stället för vägförbättrande åtgärder.
Ska hela landet leva krävs ökade satsningar på drift och underhåll.
Vi Förstår att glesbygden är lägre prioriterad. Vi skulle ha legat i Stockholm, för då hade det funnits resurser.
Enligt motormännen, trafikredaktionen med mera är vägarna i Norrbotten bland de sämsta i Sverige. Granskningen visar stora skillnader mellan norr och söder.
Urusla vägar betyder naturligtvis försämrad trafiksäkerhet för den enskilde, och höga driftskostnader för staten. Längre restider, ökade fordonsskador, och ökade kostnader för bilägaren.
Under vår trevliga resa i södra Sverige i sommar konstaterar jag att resurserna finns, men stannar där nere. Som avslut på resan åkte vårt resesällskap på en punktering med många timmars väntan på vägassistans.
Då vårt län är en produktiv region med gruvbranschen som motor och en framtid som får oss att häpna, samtidigt som vi levererar många miljarder till staten som tömmer sparbössor och delar ut pengarna till tunnlar och motorvägar i söder.
Nu måste våra valda politiker från länet verka för att våra vägar får en likvärdig standard som i södra Sverige.