Ökande genomfartstrafik i Gammelstads Kyrkstad

Glöm inte bort tanken om en ringled runt Gammelstads kyrkstad, påminner skribenterna.

Gammelstads kyrkstad måste skyddas från onödig trafik.

Gammelstads kyrkstad måste skyddas från onödig trafik.

Foto: Per Lundström

Insändare2025-04-09 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Redan 1971, då all trafik mellan Luleå och Boden gick genom dåvarande kyrkbyn, lät kloka politiker utreda ett förslag till ändring och utvidgning av stadsplan för Gammelstads kyrkby. Förslaget innefattar bland annat en ringled runt den särpräglade bebyggelsen med kyrkstugor. Som redan då boende inne i kyrkbyn fick vi på den tiden ett exemplar av utredningen. Kyrkbyn sades ha omistliga värden för sin kommun och för landet.

Efter att del av Gammelstads kyrkby med kyrkstugor återfått titeln kyrkstad 1996 beslutade kommunstyrelsen 1augusti 1999 att anta ett förslag till estetiskt program för Kyrkstaden utarbetat av FFNS arkitektbyrå och det genomfördes också.

Under senare år har det producerats mycket bra dokumentation bland annat en förvaltningsplan om hur vi skall bevara, vårda och utveckla Världsarvet.

Motortrafikleden Luleå - Sunderbyn byggdes 1978 vilket innebar en betydande minskning av genomfartstrafiken i dåvarande kyrkbyn. Nu är dagens trafikmängder, som inte har Kyrkstaden som mål, minst i nivå med trafikmängden på 70-talet då all trafik mellan Luleå och Boden gick genom den senare blivande kyrkstaden.

Trafik norrifrån, E4, Porsön, Björkskatan, särskilt på fredagar, som har handelsområdet Storheden som mål, väljer att söka sig via Rutvik-Kyrkstaden-Storheden i stället för köer om man kör via Mjölkudden-Notviken till Storheden. Trots mycket stor ökning av genomfartstrafiken har förslaget om ringled runt den särpräglade bebyggelsen fallit i glömska hos Luleå kommun.

Nu behövs verkligen ringleden som fanns med i förslaget om utvidgning av stadsplan 1971.  En första rimlig åtgärd är att bevaka att inga bygglov eller markanvändning som förhindrar en framtida ringled runt Världsarvet tillåts. Vi har utredningen inklusive ritning över ringledens dragning