I mitten på maj reser vi tre damer från Luleå Kallax, via Arlanda, till ett utrikesmål, i närheten. På våra biljetter har vi betalat 628 kronor/person för incheckat bagage tur och retur. En inlastning, en omlastning. På Kallax struntar vi att checka in då våra bagage håller måtten för att rymmas under fotutrymmet – allt för att slippa vänta på slutdestinationen som vi anländer till sent på kvällen.
Vid Norwegians gate stoppar markpersonalen oss och menar att vi är C-grupperade och därför inte kan ta med vårt bagage på flyget. Vår ”straffavgift” för enkel resa LLA-ARN-slutdestination blir 875 kronor/person (!). Har förståelse till en viss del att man tar en meravgift för hantering av bagage vid gate men ingen avräkning gjordes av det vi redan betalat (som vi hade kvitto på). Ej heller erbjöds vi att ta de små väskorna som hyllbagage som förmodligen varit ett mindre kostsamt alternativ.
Orimligheten växte när vi steg på vid gate på Arlanda då Grupp C-resenärer embarkerade med så kallade mindre kabinväskor och placerade dem vid fötterna.
På returen hem några dagar senare checkade vi naturligtvis in väskor men observerade (och fotograferade) resenärer med två ryggsäckar eller kabinväskor. Dessutom utan någon gruppembarkering i A, B och C-grupp. Trots försök med svar från operatörer har vi inte fått något godtagbart svar.
Totalt betalade vi alltså 1 503 kronor för bagagehantering till Norwegian. Är detta rimligt?
Emotser svar från Norwegian!
Uppskjörtade resenärer
Svar direkt från Charlotte Holmbergh, kommunikationsdirektör Norwegian:
Det är tråkigt att de upplever att de har blivit orättvist behandlade men eftersom vi har begränsat utrymme ombord för förvaring av handbagage är det viktigt att handbagagereglerna följs. Dessa resenärer hade ju betalat för att kunna checka in bagage men valde ändå att inte göra det och ville istället ta med kabinväskan ombord – trots att extra bagage ombord inte ingick i deras biljett. Hade de checkat in bagaget så hade de sluppit den extra avgiften.
Vi har ett flexibelt biljettsystem som innebär att man kan påverka priset på sin biljett genom att bara betala för det man behöver. Om man inte behöver ta med extra bagage ombord eller incheckat bagage så ska man inte heller behöva betala för det. Det är viktigt för oss att behandla alla resenärer lika. Vi har inget system som innebär att vissa resenärer får ta med sig mer bagage utan att behöva betala för det, medan andra inte behöver göra det. Det är nog ett missförstånd från resenärernas sida att det såg ut som att vissa passagerare hade med sig en kabinväska ombord utan att betala för det.
Det går att köpa till extra bagage till den biljett man har köpt och det kan göras online men även på flygplatsen. Det är billigast att lägga till bagage vid bokning, eller online upp till 4 timmar före avgång. Bagage kostar mer när du lägger till det vid incheckningen och är dyrast när du betalar en överdimensionerad handbagageavgift vid ombordstigning.
Innan man reser bör man sätta sig in i de storleks- och viktbegränsningar som gäller för det handbagage som är inkluderat i biljetten och det finns mer information om det här: https://www.norwegian.com/se/reseinformation/bagage/handbagage/
Handbagage som överskrider gränserna för den biljett-typ som resenären har kommer att skickas som incheckat bagage mot en extra avgift. Vi förstår att våra villkor kan verka strikta, särskilt eftersom många väljer att resa med enbart handbagage, men vi är beroende av dessa regler för att säkerställa att flyget kan gå enligt tidtabell.
Återigen så är det tråkigt att dessa resenärer känner sig orättvist behandlade men om de hade checkat in bagaget från början så hade det här problemet inte uppstått. Vi hoppas att de har förståelse för våra bagageregler och att vi får möjlighet att välkomna dem ombord snart igen.
Charlotte Holmbergh, Kommunikationsdirektör Norwegian