LÄt marknadsekonomin rÀdda surströmmingen!

Skulle inte affÀrerna gÄ ihop om ni fick ta ut det verkliga marknadspriset för er delikatess, skriver Ronny Olovsson i ett öppet brev till alla surströmmingsfabrikörer.

Om tesen om tillgÄng och efterfrÄgan Àven gÀllde surströmming skulle krisen inte vara lika svÄr, skriver Ronny Olovsson.

Om tesen om tillgÄng och efterfrÄgan Àven gÀllde surströmming skulle krisen inte vara lika svÄr, skriver Ronny Olovsson.

Foto: Daniel Bennelid

InsÀndare2022-08-27 07:03
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det Ă€r pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt omtumlande att ta del av strömmingens nedgĂ„ng i population och konsekvenserna av detta. Även att ta del av felaktiga fiskekvoter som orsakat detta haveri. Men, den saken kan vi avhandla pĂ„ annan plats och naivt hoppas jag att det finns bĂ€ttre personer att styra upp det strukturella vansinnet bakom den saken. Även om jag Ă€r lĂ€tt uppgiven inför hur det internationella fisket bedrivs.

Men, lÄt oss fokusera mer pÄ produkten surströmming. En unik kulturell matrÀtt med sÀregna egenskaper som gör den till bÄde en bucket list-experience i vÀrldsklass och till en oerhört viktig traditionell begivenhet hÀr i norr.

Den Àr unik pÄ mÄnga sÀtt.

Men, en sak har jag svÄrt att acceptera. Och mÀrkligt nog verkar detta inte uppmÀrksammas.

Vad?

Jo, det faktum att surströmmingen inte omfattas av marknadsekonomins grundlÀggande tes om tillgÄng och efterfrÄgan.

En ekvation som enkelt kan förklaras som att om tillgÄngen blir mer begrÀnsad och kundernas efterfrÄgan Àr större Àn just tillgÄngen stiger priset. Det drivs helt enkelt upp av vÄr vilja att betala för att fÄ denna produkt.

För att förstÄ att mekanismen gÀller det mesta i matbutiken rÀcker det att snegla pÄ prisuppgÄngen pÄ den nÀrbeslÀktade delikatessen kalixlöjrom. HÀr Äker priset upp som om detta havets guld övergÄtt till havets diamant. Och, jo, vi kunder fÄr acceptera det om vi vill ha, och det vill vi.

Men, inte surströmmingen. Nej, den ska tydligen kosta samma till de som fiskar och sedan de som genomför den magiska transformationen till denna kulinariska anomali. I handeln Ă€r det samma pris. Åtminstone i butik.

I andrahandsförsÀljningen ser vi dock hur marknadskrafterna skenar i tusentals kronor för en sketen burk.

Hur blev det sÄ hÀr?

BD Fisk, visst borde det gÄ att agera annorlunda?

Oskars, jag lĂ€ser att ni pĂ„ allvar avser att kanske avveckla er verksamhet pĂ„ grund av bristen pĂ„ strömming. Men, snĂ€lla. TĂ€nk efter. Är det verkligen inte möjligt att denna efterfrĂ„gan skulle kunna höja vĂ€rdet pĂ„ er produkt och dĂ€rigenom er lönsamhet. Skulle inte affĂ€rsplanen gĂ„ ihop sig om ni fick ta ut det verkliga marknadspriset för er delikatess..!?

Varför skulle just denna fermenterade fisk vara undantagen all marknadslogik som styr vÄr handel i övrigt???

Jo, ja, jag vet, dÄ kommer en burk kosta hundratals kronor. Men, hellre det Àn ingen alls, tÀnker jag.

Jag vill kunna fortsĂ€tta att njuta av surströmming, allra helst dĂ„ ett Ă„r extra lagrad, en ”fjoling” med tunnbröd, lök och potatis
 Aaaaah, det gör nĂ€stan ont i gommen nĂ€r jag tĂ€nker pĂ„ detta. FantomsmĂ€rtor av lĂ€ngtan. För mig Ă€r det vĂ€rt hela pengen. Och jag gissar att vi Ă€r fler som tĂ€nker lika.

SÄ, vad sÀger ni, ska vi inte prova marknadsekonomin hÀr?

SnÀlla! LÀgg inte ner.