Kommunals medlemmar på socialförvaltningen i Luleå kommun får ofta höra att vi ska vara goda ambassadörer för våra arbetsgivare. Vi får ofta höra att om vi bara skulle vara mer positivt inställda till arbetsgivaren så skulle det inte vara så svårt att rekrytera vikarier.
När Kommunals medlemmar försöker påpeka de brister som finns organisationen så blir vi anklagade för att sprida dålig stämning och vara orsaken till problemet själva. Men hur ska Kommunals medlemmar kunna vara goda ambassadörer, positivt inställda och inte prata ner sin arbetsgivare när vi inte får möjlighet till återhämtning och ta ut våran semester även om man är i så god tid som sex månader i förväg? En semesteransökan som lämnas in sex månader i förväg, nekas av arbetsgivaren med motiveringen att en kollega redan har fått semester. Det är alltså bara en person som kan beviljas semester per arbetsplats och då spelar det ingen roll om arbetsplatsen består av 15 eller över 40 personer. Är problemet då att det inte finns vikarier?
I vikariesystemet som kommunen använder sig av, finns det flera hundra vikarier men de ska inte heller få planera in tid när de ska jobba utan får bara sina sms med kort varsel, ofta minuter innan de ska infinna sig på arbetsplatsen. Men det är vi som är felet att det är svårt att rekrytera? Kommunals medlemmar finns tillgängliga för arbetsgivaren, dag, kväll, natt och helger. Vi offrar redan mycket av den tid som kan spenderas med familj och vänner för att utföra de viktiga arbetsuppgifterna vi har.
Det är dags att arbetsgivaren tar hand om sin personal och det får gärna börja med att ge oss våran semester som vi faktiskt har rätt till. När jag själv började jobba i hemtjänsten var de ett av de bästa jobben man kunde ha men med nuvarande förhållanden tror du det är något jag kan rekommendera till någon?
Henrik Alqvist
Ordförande Kommunal Luleå