Redan fredag den 16 maj 1958 skrevs det i Kuriren om de undermÄliga vÀgarna i Norrbotten.
Nu, 66 Är senare, kan nog den dÄvarande texten gÀlla. Man har bland annat under föregÄende sommar försökt att med ny metod laga uppkomna sprickor i vÀgbanan men en metod att spruta in nÄgon typ av asfalt direkt i sprickorna som uppstÄtt pÄ grund av frysningar vintertid.
Detta upplevde jag lÀngs vÀgen mellan Boden och Smedsbyn samt delar av E4:an.
NÀr jag i Är kör lÀngs samma strÀckor Àr sprickorna Äterigen pÄ plats, om möjligt Ànnu större Àn tidigare. Man kan nog konstatera att denna metod, som sÀkert kostade en del med specialbyggda fordon, i slutÀnden var bortkastade pengar.
Det mÄste nog till en bÀttre metod för att detta skall fungera, helt klart har inte den massa som skulle in i dessa sprickor inte trÀngt ner utan lagt sig som ett plÄster över densamma sÄ det sÄg bra ut för stunden.
HÀr Àr det tips till innovatörer att förbÀttra sÀttet att laga dessa sprickor. Metoden Àr enligt min mening ett bra förslag om den förbÀttras vilket gör att man kanske slipper frÀsa upp asfalt lÄnga strÀckor.