I den digitala tidsålder vi befinner oss är det svårt att nå ut genom bruset till medborgare. Undersökningar som vi har genomfört visar att tidningen placerar sig högt jämfört med webben när det handlar om hur medborgare tar till sig information.
Sedan har vi också den demokratiska aspekten. Vårt Luleå finns för alla, inte bara för personer som besöker kommunens hemsidor. Yngre och äldre läsare (på gruppnivå) tar till sig information på olika sätt. Många äldre vill läsa en papperstidning. Luleå kommun använder olika kanaler för att nå en bred grupp och en papperstidning utan prenumeration är en del av det. För den som vill veta mer finns ytterligare innehåll på webben.
En papperstidning är viktig också ur säkerhetssynpunkt. Luleå kommun har skyldigheter att arbeta för att våra samhällsviktiga verksamheter kan bedrivas även vid störningar, kriser och under höjd beredskap. Vi måste kunna informera om händelser, lägesbild och åtgärder även om elektroniska kommunikationer inte fungerar. Där har en papperstidning en viktig funktion.
Du har en poäng i att Luleå kommun ska vidareutveckla sitt arbete i tidens anda. Vi har löpande ersatt många tryckta produkter med digitala kanaler och fortsätter att göra så. Men, alla trycksaker kan vi inte ersätta.
Jag vill avslutningsvis rikta ett stort tack till dig för att du är en engagerad medborgare och lyfter dina tankar och åsikter. Det ger oss möjligheter att hela tiden förbättra oss och verksamheten. För alla medborgares bästa.