Ytterst problematiskt att pendla med LĂ€nstrafiken

InsÀndarskribenten riktar kritik mot LÀnstrafiken i Norrbotten och fÄr direktsvar av vd:n Mattias Bergdahl.

"Jag har under min tid i Norrbotten noterat att förutsÀttningarna för att dagspendla med LÀnstrafiken Norrbotten Àr ytterst problematisk", skriver insÀndarskribenten.

"Jag har under min tid i Norrbotten noterat att förutsÀttningarna för att dagspendla med LÀnstrafiken Norrbotten Àr ytterst problematisk", skriver insÀndarskribenten.

Foto: Tommy Borg

InsÀndare2024-11-14 09:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Utöver barn som blir sena till skolan (Kuriren 30 augusti 2024) eller Ă„ker i diket (11 och 23 oktober 2024) och resenĂ€rer med funktionsvariation som över huvud taget inte fĂ„r Ă„ka med (NSD 5 september 2023) sĂ„ drabbas Ă€ven yrkesverksamma som försöker pendla till och frĂ„n arbetet, och detta pĂ„ andra linjestrĂ€ckningar Ă€n 220, 221 och 229 – bland annat linjerna mellan LuleĂ„-Boden.

Jag har under min tid i Norrbotten noterat att förutsĂ€ttningarna för att dagspendla med LĂ€nstrafiken Norrbotten Ă€r ytterst problematisk, i alla fall om man jĂ€mför med motsvarande linjetrafik i bĂ„de VĂ€stergötland och Östergötland. Det Ă€r djupt oroande nĂ€r LĂ€nstrafiken Norrbotten dĂ€rför bemöter mig som resenĂ€r med att problem jag upplevt Ă€r en engĂ„ngsföreteelse, och andra resenĂ€rer som exempelvis Ingela (Kuriren 23 oktober) att linjerna 23, 28, 30 inte skulle ha sĂ€rskilt stora problem.

HÀr kommer ett axplock frÄn min egen arbetspendling under det senaste Äret, för att beskriva bÄde variationen och magnituden av incidenter som sker över tid:

  • Bussar som avgĂ„r tio minuter före tidtabell.
  • Bussar som avgĂ„r mer Ă€n 30 minuter efter tidtabell.
  • Bussar som aldrig dyker upp (sĂ€rskilt intressant nĂ€r det Ă€r 25 minusgrader och 3 timmar till nĂ€sta avgĂ„ng).
  • ErsĂ€ttningsbussar som enligt kundtjĂ€nst utlovas ska komma, men som sedan aldrig dyker upp.
  • Bussar som inte angör hĂ„llplatser som anges i tidtabell.
  • BĂ€lten som Ă€r trasiga och inte Ă„tgĂ€rdas.
  • Busschaufförer som kör alldeles för fort, som inte hĂ„ller avstĂ„nd och rattsurfar.

Vidare ska resenÀrer inte behöva uppleva att man varje dag stiger pÄ bussen med livet som insats, vilka mÄnga vittnar om.

SjÀlvklart vill jag med min specifika kompetens bidra till den gröna omstÀllningen, men en grundlÀggande förutsÀttning Àr att barnen kommer till skolan och att vi vuxna hinner i tid till bÄde arbetsplats och hÀmtningar pÄ förskola. Det möjliggörs tyvÀrr inte med LÀnstrafiken Norrbotten.

Svar direkt frÄn Mattias Bergdahl, vd, LÀnstrafiken i Norrbotten:

Vi har tagit till oss kritiken som riktats mot vÄr verksamhet och vi Àr naturligtvis överens med insÀndaren, de problem som beskrivs gÀllande trafiken Àr inte acceptabla. Vi förstÄr ocksÄ att nÀr problemen Àr frekventa och upprepade, sÄ sviktar förtroendet för LÀnstrafiken och resenÀrerna börjar titta efter alternativ till att Äka buss.

Den senaste tidens uppmÀrksamhet har talat sitt tydliga sprÄk och har belyst för oss att vi behöver utvÀrdera hur vi bÀst levererar en god kolletivtrafikförsörjning till hela lÀnet.

För att bÀttre möta vÄra resenÀrers behov och för att ÄterupprÀtta förtroendet frÄn vÄra resenÀrer, har vi pÄbörjat en förbÀttringsresa dÀr vi tittar pÄ alla delar som pÄverkar vÄra möjligheter att erbjuda norrbottningarna en tillförlitlig och stabil kollektivtrafik.

VÄr verksamhet Àr synnerligen komplex, liksom all offentlig verksamhet, dÀr det handlar om att möta nyttjarnas behov med de medel som finns att tillgÄ. För de löpande förbÀttringarna för vÄra resenÀrer som behöver göras, kommer det naturligtvis att handla om prioriteringar. DÀr fÄr vi söka stöd ifrÄn vÄra Àgare, det vill sÀga kommunerna och regionen.

Det handlar ocksÄ om att möta de förvÀntningar som allmÀnheten och resenÀrer, har pÄ kollektivtrafiken. Hur sent ska bussarna gÄ pÄ kvÀllen? Hur ofta skall mindre orter i lÀnet trafikeras? Som insÀndaren poÀngterar, hur möter vi de olika funktionsbehov som finns? Och inte minst, med tanke pÄ höstens kritik mot oss, stÄr det klart att vi mÄste hitta en harmoni mellan förvÀntningar och utbud samt att vi mÄste tillse att utbudet lever upp den höga standard som vi vill leverera.

I övrig kritik som riktats mot oss har det varit vÀldigt tydligt att samhÀllets förvÀntningar och vad vi faktiskt har möjlighet att erbjuda skiljer sig Ät. Det hÀr mÄste vi stÀlla till rÀtta och bli bÀttre pÄ att kommunicera vad vi kan erbjuda och vad servicen innefattar.

Dock gÄr det inte att undvika frÄgorna, vi mÄste göra bÀttre ifrÄn oss och vi kommer att fortsÀtta det arbetet som pÄbörjats med att leverera en hÄllbar kollektivtrafik som ger god tillgÀnglighet, Àr enkel att anvÀnda och har en hög kvalitet.

Mattias Bergdahl