Björkskataskolan nekas kameror

Vi är ett ganska stort antal föräldrar som funderar på att ta våra barn ur den kommunala skolan, då den gång efter annan har svikit oss. Det får vara nog nu!

Björkskataskolan.

Björkskataskolan.

Foto: Elisabeth Hedman

Luleå2022-10-06 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Pedagogerna har varit fantastiska, men det är kommunledningen som inte verka förstå. De sitter på sina trygga, trevliga kontor, utan att riktigt veta hur verkligheten ser ut för skolungdomarna på sina s.k. arbetsplatser, trots detta kan de ta helt orimliga beslut.

Under lång tid har Björkskataskolan varit utsatt för skadegörelse under dagtid, dvs. skolans egna elever förstör sin och de anställdas arbetsmiljö. För några år sedan brann det på skolan och verksamheten förflyttades till trånga och icke anpassade lokaler i f.d. Vattenfalls lokaler i centrala Luleå och i våras startades ännu en fullt utvecklad brand i en papperskorg på en toalett.

Beloppet för skadegörelsen bara under denna hösttermin, till dagens datum ligger redan på en kvarts miljon. Det är pengar som skolan kunnat lägga ned på eleverna i forma av nya stolar, bänkar, fler pedagoger och läromedel. 

Under en lång tid har det varit på tapeten att skolan skulle få kameror uppsatta på strategiska ställen för att minimera skadegörelsen, men skolan avslag. Anledningen skulle varit att skolorna i kommunen ska arbeta preventivt för att sådant som sker på Björkskatan inte ska ske, samt att pedagogerna ska patrullera korridorerna under sina raster eller på den tid som de ska rätta prov eller förbereda. Vilken kvalité på undervisningen ger det i slutänden för våra barn?

Att ha kameror i korridorerna skulle dessutom kunna upplevas kränkande, trots att ingen obehörig någonsin kommer att få se bilderna. De kommer att lagras på en server, så att endast polisen kan se dem, samt ev. rektor på skolan, för att kunna identifiera gärningspersonen.

Mer kränkande är då i så fall alla mobiltelefoner som tillåts på raster och luncher. Där filmas och fotas det, för att sedan kavlas ut på olika medier till allas beskådning. 

Jag vet inte vad som fattas de barn som så tydligt är benägna att förstöra saker. Vad kan möjligen var stimulerande i att sparka sönder dörrar, element, väggar, klottra eller som nu senast; proppa igen tre toaletter med torkhanddukar så att det rann avloppsvatten i korridorerna? Är det dålig uppfostran, tristess, brist på intelligens eller har de andra problem som gör att de finner sådan tillfredställelse i den förödande förstörelsen? Jag har inte svaret och tydligen ingen annan heller, men det verkar inte gå att tala dem till rätta, ej heller få stopp på eländet genom förebyggande arbete, så antingen måste kommunen hyra in ordningsvakter eller riva upp beslutet om nekade kameror inne på Björkskataskolan!

Det får vara nog nu!