Patientnämnden har inga sanktionsmöjligheter

Luleå2017-05-09 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till Bengt Josefsson.

Först vill jag börja med att tacka dig för dina synpunkter och förbättringsförslag avseende patientnämndens roll och uppdrag.

Patientnämndens uppdrag styrs av Lag (1998:1656) om patientnämndsverksamhet med mera. Detta har vi att utgå ifrån i vårt uppdrag. Rådande sekretesslagstiftning har nämnden i likhet med andra aktörer att förhålla sig till.

Tjänstemännens uppdrag vid synpunkter är att tillsammans med patienten gå igenom vad som är problemet som ligger till grund för ärendet. Det utgår ifrån den vård och allmänna omvårdnad som ges utifrån hälso- och sjukvårdslagen. Problemformuleringen i ärendet ska sedan hjälpa patienten att få den information som patienten behöver för att kunna tillvarata sina intressen i hälso- och sjukvården genom ett yttrande över händelsen från vederbörande verksamhetschef.

Allt dokumenteras och registreras för respektive verksamhet utifrån olika ärendekategorier och läggs till statistiken för analys. Den politiska nämnden får en analys av alla ärenden och ser då på strukturer och tendenser samt om det är någon speciell verksamhet som utmärker sig. Patientnämnden har inga sanktionsmöjligheter och tar inte ställning i medicinska frågor eller uttrycker sig om rätt eller fel.

De ärendeunderlag som patientnämnden sammanställer ska också fungera som en del i verksamheternas förbättringsarbete. Inkomna synpunkter är mycket värdefulla för en utveckling av vårdens kvalitet och för en ökad patientsäkerhet. Nämnden har också en regelbunden återföring till samtliga verksamheter avseende deras ärendeunderlag.

I uppdraget ingår även att patientnämnden ska informera allmänheten, hälso- och sjukvårdspersonalen och andra berörda om verksamheten. Nämnden inbjuds av exempelvis patientföreningar i detta syfte och det är förstås någonting som vi gärna erbjuder om intresse finns.

Det har genomförts en omfattande utredning av klagomålssystemet i Sverige, där patientnämnden är en av aktörerna. I propositionen 2016/17:122, Ett mer ändamålsenligt klagosystem i hälso- och sjukvården, som regeringen överlämnade till riksdagen den 16 mars i år, föreslås ett mer ändamålsenligt system för hantering av klagomål mot hälso- och sjukvården och dess personal. Syftet med förslagen är att effektivisera klagomålshanteringen så att patienter snabbare kan få sina klagomål besvarade och att åtgärder kan vidtas för att förebygga vårdskador i ett tidigt skede. Utkomsten av detta kan komma att påverka nämndens uppdrag.

Lennart Åström (S),

rdförande patientnämnden

Läs mer om