180 grader kursändring

Foto: Håkan Gidlöw

Norrbottens län2008-04-29 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
ÅR 2006 besökte jag 22 av
Luleås förskolor. Jag berättade om att vi tagit det första steget
för att sänka antalet barn i förskolegrupperna. Beslutet var då 17 barn. Vi hade också en längre gående ambition, att när ekonomin tillät skulle vi ta nästa steg. Vi gjorde dessutom medvetna lönepolitiska satsningar på förskollärare och fritidspedagoger och skolan fick kontinuerligt tillskott av resurser. Efter valet 2006 har dock
prioriteringen varit en annan. Ekonomin har faktiskt tillåtit vidare satsningar på skola och förskola men pengarna har använts till andra ändamål. Till exempel ett oförsvarbart dyrt avtal med Luleå Hockey, nya miljoner till diverse EU-projekt, underskottsräckning i
parkeringshus och Kulturens Hus etcetera.Yrkade avslag på annat
Den politiska kursändringen är 180 grader. I stället för 17 barn och en strävan till en ytterligare sänkning vill socialdemokraterna nu öka antalet till 19 barn i förskolegrupperna och spara 20 miljoner i förskolan. När vi senast tog beslut om budgetjusteringar för innevarande år (budget 2009-2011 tas i juni) hade vänsterpartiet ett eget förslag som tillgodosåg BUNs äskanden i det närmaste fullt ut. Förslaget var finansierat genom att vi yrkade avslag på andra områden. I den senaste fullmäktigedebatten räknade kommunalrådet Yvonne Stålnacke upp alla de miljoner som satsats på skolan de senaste åren och hon har faktiskt helt rätt ! Siffrorna var från åren 2000-2006, alltså de år som vänsterpartiet satt i stadshuset tillsammans med
socialdemokraterna. Nya stora svårigheter
Efter 2006 har skolan och förskolan försatts i nya stora svårigheter. Skolor har nedläggningshotats, pengar som tidigare utlovats har frusit inne, och nedskärningar är på allas läppar.Det vi nu ser är av en så pass allvarlig art, att vi undrar åt
vilket håll vi är på väg egentligen. De felprioriteringar som görs kommer allvarligt drabba i
första hand barn i förskolan och elever i skolan. Vår hårt arbetande personal sätts dessutom i en svår situation. De gör ett fantastiskt
arbete men då resurserna dras undan undandras också möjligheterna för dem att göra ett professionellt pedagogiskt arbete.