Debatt: Norrbotniabanan blir rätt
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
underlättar arbetspendling och affärsutbyte. Från alla orterna längs Norrbotniabanan kommer man också att nå något av universiteten i Luleå eller Umeå inom 45 minuter, det är viktigt. Norrlandskusten är det område som har störst regionförstoringspotential i hela landet. Alltså det område i landet där störst effekter kan nås genom att knyta samman städer på ett bättre sätt. Varför skulle vi säga nej till detta? Miljöpåverkan vid ett nybygge av en 27 mil lång järnväg är svår att komma ifrån. Men att bygga nytt vid kusten innebär att man har möjlighet att undvika känsliga områden och där det så krävs kan, efter noggranna överväganden, åtgärder göras för att minska de negativa effekterna. Att räta ut stambanan genom att bygga tunnlar och bygga bort backar kräver ny mark och gör stora intrång i miljön, större än Gunnel tror. Längs stambanan finns flera känsliga områden som skulle bli berörda. Längs Stambanan finns små eller inga möjligheter att undvika de känsliga områdena som berörs. Ett järnvägsbygge i Norrbotniabanans storlek kommer att skapa arbetstillfällen. Det får betraktas som grädde på moset. Jag tror inte att Gunnel skulle tacka nej till fler arbetstillfällen, även om de är tillfälliga, om det skedde i hennes hembygd. Jag har full förståelse för Gunnels oro om att orterna längs Stambanan dräneras och utarmas om bygget av Norrbotniabanan genomförs. Men Stambanan kommer även fortsättningsvis att ha en viktig betydelse och för mig är ett säkert. Utarmas kusten kommer dräneringen av inlandet att gå fort. Med Norrbotniabanan kan Sverige utveckla sin industriella konkurrenskraft, säkra Europas råvaruförsörjning och hela Norrland kan växa.