Debatt: Stambanan ligger helt fel
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
marknader både i södra Sverige och till de mest befolkningstäta marknaderna i Europa. Denna godspulsåder har många flaskhalsar, bland annat sträckan Boden-Vännäs, vilket hotar konkurrenskraften i svensk industri. Genom att bygga nytt längs kusten kommer järnvägen att nå de många industrierna, binda ihop de lokala arbetsmarknaderna så att de i många fall växer från 70.000 upp till 300.000 invånare och minska koldioxidutsläppen med 114.000 ton. Det är nyttor som det är svårt att tacka nej till. Gunnel oroar sig också för den känsliga miljön längs kusten. Men under hela
planeringsprocessen och under byggtiden ställs väldigt stora krav på miljöhänsyn. Banverket arbetar så långt det går med att anpassa alla alternativa sträckningar så att de inte påverkar de viktigaste miljöintressena. Samtidigt får man inte heller glömma bort att tåget är det klart minst miljöpåverkande transportsättet vi har. Norrbotniabanan innebär mycket stora miljövinster, samtidigt som det innebär påverkan på miljön lokalt, det går inte att komma ifrån. Och visst måste vi ta hänsyn till miljön inte minst nu när besöksnäringen i norra Sverige är på frammarsch. Norrbotniabanan förbättrar tillgängligheten till regionen och stärker därmed förutsättningarna för besöksnäringen både i kuststråket som inlandet.