Debatt: Stambanan ligger helt fel

Norrbottens län2009-12-17 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Gunnel Nilsson i Älvsbyn tycker att det ska satsas på stambanan och göra den tvåspårig i stället för att satsa på Norrbotniabanan. Men stora kostnader, faktiskt lika mycket som att bygga nytt vid kusten, skulle krävas för att bygga om stambanan till en bra standard. Ändå skulle det positiva nyttorna som man får med Norrbotniabanan utebli. Stambanan ligger helt enkelt på fel plats för att ge den önskade nyttan. Jag förstår Gunnels oro om att Norrbotniabanan kan komma att påverka orterna längs stambanan negativt. Men tillsammans med Norrbotniabanan kommer Stambanan att bilda ett dubbelspår vilket är oerhört viktigt för driftsäkerheten. Idag sker ungefär 60 procent av Sveriges godstransportarbete på järnvägen i norr och Nordens tyngsta godståg trafikerar sträckan. Stambanan kommer att bli fortsatt viktig. Godstransporterna från norr till söder har inte bara betydelse för oss regionalt utan även nationellt och internationellt. Från norr fraktas råvaror till förädling och
marknader både i södra Sverige och till de mest befolkningstäta marknaderna i Europa. Denna godspulsåder har många flaskhalsar, bland annat sträckan Boden-Vännäs, vilket hotar konkurrenskraften i svensk industri. Genom att bygga nytt längs kusten kommer järnvägen att nå de många industrierna, binda ihop de lokala arbetsmarknaderna så att de i många fall växer från 70.000 upp till 300.000 invånare och minska koldioxidutsläppen med 114.000 ton. Det är nyttor som det är svårt att tacka nej till. Gunnel oroar sig också för den känsliga miljön längs kusten. Men under hela
planeringsprocessen och under byggtiden ställs väldigt stora krav på miljöhänsyn. Banverket arbetar så långt det går med att anpassa alla alternativa sträckningar så att de inte påverkar de viktigaste miljöintressena. Samtidigt får man inte heller glömma bort att tåget är det klart minst miljöpåverkande transportsättet vi har. Norrbotniabanan innebär mycket stora miljövinster, samtidigt som det innebär påverkan på miljön lokalt, det går inte att komma ifrån. Och visst måste vi ta hänsyn till miljön inte minst nu när besöksnäringen i norra Sverige är på frammarsch. Norrbotniabanan förbättrar tillgängligheten till regionen och stärker därmed förutsättningarna för besöksnäringen både i kuststråket som inlandet.