Det har länge varit ett önskemål om att rusta upp E10. Vägen trafikeras av allt ifrån oskyddade trafikanter till tung godstrafik vilket har inneburit trafiksäkerhetsbrister. I den Nationella transportplanen avsätts därför en kvarts miljard kronor för att rusta upp sträckan Avvakko-Lappesuando.
Med detta förbättras standarden på vägsträckan avsevärt. Genom att tillskapa en mötesfri landsväg (2+1) och samtidigt genomföra andra trafiksäkerhetshöjande åtgärder höjer vi säkerheten och framkomligheten på en sträcka som är i starkt behov av detta. Framkomligheten och trafiksäkerheten stärks med säkra anslutningar och en tryggare miljö för oskyddade trafikanter i de byar som passeras.
Åkerinäringen är bland de näringar som efterlyst åtgärder på E 10. Åkerinäringen är en viktig bransch för Norrbotten och genom den upprustning som nu ska genomföras stärker vi deras möjligheter att på ett säkert sätt transportera gods i länet. Vi får inte glömma att E10 är en viktig transportådra för frakt av konsumtionsvaror, högvärdigt gods och material till gruvindustrin.
Vi tog över en stor underhålls- och investeringsskuld efter den förra socialdemokratiska regeringen. Det märktes inte minst i Norrbotten. Före valet 2006 åkte S-märkta ministrar land och rike runt och lovade infrastrukturprojekt som inte finansierats och som därmed heller inte kunde genomföras. Ofta blev det med ett spadtag och en bild i tidningen. Alliansregeringen gör annorlunda. Vi finansierar våra satsningar med riktiga pengar krona för krona, vilket gör att varje projekt som är med i planen också genomförs. Så har vi kunnat avsätta 522 miljarder kronor i den Nationella transportplanen för utbyggnad, underhåll och nybyggnation av transportsystemet. Ett konkret resultat för Norrbottens del är alltså upprustningen av bland annat E 10.
Så bedriver man en seriös och handlingskraftig politik för en bättre infrastruktur i hela Sverige.