När jag här om dagen vistades inne i Luleå centrum fick jag uppleva två olika
typer av butiker. Den ena var en ordentlig, proffsig butik och den andra var en turbulent, stressig butik.
Låt oss först blicka tillbaka i tiden när samhällsplaneringen såg annorlunda ut och där det inte fanns gallerior
eller stormarknader. På den tiden, innan bilen, utgick man från att allt man behövde måste finnas inom gångavstånd inne i själva byn.
Den typen av butiker som fanns då var mycket mer
genuina än dagens megakoncerner som är ruskigt opersonliga. Förr i tiden gick man till "skomakare Persson" och man visste då vart man gick och vad man fick. Man blev bemött på ett bra sätt och fick utomordentlig service utan stress och hets!
En av butikerna jag besökte här om dagen gav mycket positiva vibbar. Det spelas ingen stressig, hög musik och det är inte ett vansinnigt spring inne i butiken. Känslan man får är att det inte
råder någon stress och att man i lugn och ro kan kolla på det man ska göra. När jag ska gå fram till kassan och betala
säger kassörskan: "Det var länge sedan man såg dig". Det är den typen av kontakt och service som jag efterlyser mycket mer av!
Då jag ska besöka nästa
butik är tanken att jag ska köpa en hatt, men det slutar med att jag tvingas retirera precis när jag gått in. Jag hinner alltså knappt komma in så får jag vända på klacken!
Inne i butiken spelar dem ruggigt hög musik och det skulle vara mer eller mindre omöjligt att resonera som folk med ansvarig personal.
Personalen inne i butiken hälsar på mig, men jag uppfattar knappt hälsningen på grund av allt buller.
Dessutom är det ett vansinnigt spring där inne och allt detta leder till att jag, som sagt, retirerar och struntar
i inköpet.
Just att spela musik inne på affären är oerhört irriterande, en onödig kopiering av USA där fenomenet uppkommit! Är det verkligen så vi ska ha det, att man inte kan vistas inne på butikerna
i lugn och ro? Vars har den gamla tidens hederliga butiker tagit vägen?
Vissa "oaser" finns fortfarande kvar, men dem är utrotningshotade och allt beror på megakoncernernas och de standardiserade produkternas framväxt. Tillbaka till grunderna!