Fria ord: Billigare körkort ger fler unga människor arbeten

Norrbottens län2013-01-30 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

FÖRDELARNA med att ha ett körkort är många. I Kiruna, är körkortet och bilen ovärderliga verktyg för att klara vardagen. Kirunas omfattande storlek och de långa avstånden gör att ett körkort kan vara nyckeln till ett första jobb. Trots det ser vi en utveckling där allt färre, särskilt unga, har körkort.

I slutet av 80-talet hade 75 procent av alla mellan 18 och 24 ett körkort. I dag är den andelen nere på drygt 50 procent. Ett av skälen till det är sannolikt de stora kostnader som är förknippade med ett körkort. Kostnader som ökat rejält under de senaste åren.

I dag kostar ett körkort i genomsnitt 15.000 kronor. I botten finns kostnaderna för de obligatoriska momenten såsom halkbana, riskutbildning, teoriprov och uppkörning. Utöver detta tillkommer bland annat körlektioner, teoriutbildning och kostnader för privat övningskörning.

Utvecklingen blir särskilt allvarlig när man ser till värdet av ett körkort på arbetsmarknaden. Bland de jobb som utannonseras på Arbetsförmedlingen krävs körkort i 60-80 procent av fallen. Inom vissa yrken, såsom taxi, posten och hemtjänsten, är körkort närmast en självklarhet för att få jobb.

Samtidigt visar siffror att ungefär hälften av alla arbetslösa i åldrarna 18-24 saknar B-körkort. Något som i princip innebär att det är väldigt få jobb som utannonseras som alla de utan körkort har möjlighet att söka. Detta ger lite perspektiv i debatten om och förklaringar till den höga ungdomsarbetslösheten.

Moderaterna bedriver en politik som sänker trösklarna till arbetsmarknaden och minskar ungdomsarbetslösheten. I en tid då ungdomsarbetslösheten redan är alltför hög måste vi därför våga ompröva våra tidigare uppfattningar. Därför presenterar vi nedan fem förslag som skulle göra körkortet billigare. Något som sannolikt skulle ge fler möjlighet att ta körkort.

Riskutbildning 1 bör ingå i skolplanen för gymnasiet. Utbildningen har visat sig ha mycket goda effekter på riskmedvetenhet vid bilkörning. Riskutbildningen är en utbildning som borde vara en självklarhet för alla.

Genom att erbjuda unga lån med låg ränta kan man göra det möjligt för fler, oavsett ekonomisk bakgrund, att ta körkort.

Handledarutbildning bör subventioneras. Genom att övningsköra privat blir den totala körkortskostnaden ofta mindre. Därför bör vi uppmuntra till privat övningskörning genom att subventionera den obligatoriska handledarutbildningen.

Ökad kontroll av landets körskolor. I dag är kontrollen av körskolor bristfällig. Att rekommendera elever att ta fler lektioner än nödvändigt ska inte accepteras. Kontrollen och insynen i körskolebranschen måste bli bättre.

Halvera momsen på körlektioner. Utbildning har traditionellt länge varit momsbefriad i Sverige. Trots detta lade man till moms på körlektioner 1996. Ett minskat momspåslag skulle sannolikt ge lägre priser.

Ett billigare körkort är en enkel åtgärd som skulle få fler unga och arbetslösa i arbete. Med fler i arbete minskar vi utanförskapet. I Kiruna är körkortet och bilen en nyckel för många för att kunna klara vardagen. För andra, särskilt unga och arbetslösa kan körkortet vara en nyckel till jobb. Det är något vi inte får glömma.