LANDSBYGDSMINISTER Eskil Erlandssons kampanj Matlandet Sverige favoriserar miljöfarligt svenskt kött på bekostnad av allmännyttiga vegetabilier. Flera av de 26 matambassadörerna som utsetts inom kampanjen har koppling till svensk köttindustri, bland annat Ella Nilsson tidigare VD på Svensk Köttinformation. Ingen är vegetarian.
För att rätta till denna snedfördelning bör tre nya vegetariska matambassadörer utses. En för miljön, en för folkhälsan och en allmänpolitisk.
Den viktigaste uppgiften för en matambassadör för miljön bör vara att flytta över mat- och miljödebatten till att handla om de totala utsläppen från den svenska konsumtionen i stället för de små direkta lokala utsläpp som sker vid produktionen.
Utsläppen av växthusgaser från den svenska konsumtionen kommer i huvudsak från tre utsläppskällor. Maten står för drygt 25 procent varav fyra femtedelar kommer från animalier. Boendet och resandet står för cirka 30 procent vardera. Dessa tre växthusgasbovar orsakar också en rad andra miljöproblem som övergödning och försurning. Maten utmärker sig här som den största skurken. Dessa fakta är det få i dag som känner till.
En matambassadör för folkhälsan bör arbeta för att höja medvetenheten hos allmänheten om att processat kött, salt och näringsfattig mat med snabba kalorier ökar risken för cancer och hjärt- och kärlsjukdomar, samt att ökad konsumtion av grönsaker, baljväxter och frukt har motsatt effekt. Kostråden generellt i världen angående cancer och hjärt- och kärlsjukdomar är liknande.
Enligt Världscancerfonden kan en tredjedel av västvärldens cancerfall förebyggas med en hälsosam livsstil. De har uppgraderat varningen för rött kött till högsta nivån och avråder helt från alla processade charkvaror, som korv och pastej. Världscancerfonden rekommenderar världens länder att arbeta för en snittkonsumtion på 300 gram rött kött per vecka och person. Det blir inte många hamburgare per vecka.
En allmänpolitisk matambassadör bör vara ekonom för att ha förutsättningar att utreda och debattera hur en rationell matpolitik kan utformas för att gynna allmänintresset i ett brett perspektiv.
Kampanjen Matlandet Sverige gynnar i dag ensidigt svenska producenter på konsumenternas bekostnad. Intressekonflikten är tydlig. Fyra femtedelar av Sveriges åkermark används till foderodling samtidigt som huvuddelen av proteinrika köttsubstitut som soja importeras från utlandet.
Det som gynnar producenterna skadar konsumenterna. Därför bör Eskil Erlandsson bredda, balansera och förstärka kampanjen Matlandet Sverige genom att utse tre nya vegetariska matambassadörer med uppgift att driva opinionsbildning och ta fram politiska förslag för att gynna vegetarisk mat i offentlig sektor, på restauranger och privat i hemmen.