Fria ord: En träffande bild

Foto: Andreas apell

Norrbottens län2010-08-13 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I Kuriren den 10 augusti hade redaktionen publi-
cerat en ack så träffande bild på vad Norrbotnia-
banan handlar om. Vid ett bord sitter Karin Åström och Peter Roslund och bakom ryggen stod det LEKRUM med versaler. Det här måste vara Årets reportagebild alla kategorier. Jag tycker det var så oerhört passande för hela det här projektet med en kustjärnväg Umeå-Luleå. Det är ingenting annat än en lek med skattepengar! Därför passar det så bra med texten LEKRUM bakom två i hallelujakören för detta pengavansinne. Det handlar om ofantliga pengar minst 25 miljarder. Och med tanke på hur
uruselt alla byggmästare idag budgeterar ett större bygge så landar det inte
under 50 miljarder innan allt är färdigt. Dessa pengar skulle komma bättre till plats inom sjukvård, äldreboende och barnomsorg. För en promille av dessa summor kan till exempel landstinget kunna köpa in en mammografibuss till varje ort i länet och parkera den centralt till. För ytterligare en promille kan alla åldringar på sina boenden få minst lika bra mat som de fångar vi har i våra anstalter. Inte bara för det här, men jag hoppas vid min gud att inte den rödgröna sörjan vinner valet i höst och sätter dessa idiotiska planer i verket. Det är inte monopolpengar de leker med. Det är skattebetalarnas surt förvärvade kronor de ämnar blåsa bort i ett projekt som inte får lönsamhet förrän rälsen rostat bort. Det är avgjort billigare att köpa Karin och Peter samt alla andra i denna lekstuga var sitt Merklin-tåg så de kan tuffa på för fullt i sitt lekrum. Jag vill att skattepengar används till människornas bästa från födsel till graven. Inte till enfaldiga planer på ett järnvägsspår, som kommer att fördärva all kustnära miljö för tusentals år framåt. Efterlevande i framtiden kommer att undra vad det var för järnvägsfånar som drev igenom denna fråga. Förhoppningsvis blir Norrbotniabanan aldrig av, eftersom dagens tåg varken fungerar under sommar eller vinter. På sommaren står de still för att det är för varmt. På vintern står de pall för att det antingen är för kallt eller för mycket snö. De klarar inte ens av att köra på hösten för då ligger det för mycket löv på rälsen. Tågtrafiken är som skoterkörning. Den funkar bra två-tre veckor per år. Ska vi lägga ut 25-50 miljarder av våra skattepengar på detta dravel som ändå aldrig fungerar?