Fria ord: Hur ska vi klara hög bensinskatt?

Norrbottens län2012-10-08 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

GÅNG PÅ gång föreslår politiker från stockholmsområdet ökade bilkostnader. Centerpartisten Lena Ek tävlar med miljöpartister om att vilja höja koldioxidskatten mest för att göra bensinen dyrare. Bilister ska tvingas välja kollektivtrafik eller bosätta sig granne med jobbet.

Och för medlemmarna i Stureplanscentern eller miljöpartister från Södermalm är detta kanske inget problem. Till oss som bor utanför Stockholms tunnelbanenät brukar bensinskatteivrarna ha ett standardsvar: Självklart ska höjda reseavdrag kompensera ökade kostnader för de som inte bor i storstad.

Häromdagen visade två Stockholmsföreträdare för centerns och folkpartiets ungdomsförbund att detta bara är en bluff. I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver de att "Reseavdraget är i praktiken en statlig subvention av att arbeta långt ifrån sin bostad och att ta bilen till jobbet, vilket är samhällsekonomiskt ineffektivt och dåligt för miljön."

Till skillnad från tunnelbanan som finansieras av skattebetalarna så betalar vi bilister skatt på bilen, skatt på bilförsäkringen och mer än 100 procent skattepåslag på bensinen. Att kalla dagens begränsade reseavdrag för en "subvention" visar på i bästa fall bristande kunskap.

Låt Stureplanscentern eller miljöpartister från Södermalm bestämma över reskostnader i Stockholm men lämna oss andra ifred.