HUR VET man att jorden är rund eller att väte är den lättaste gasen? Många vet att så är fallet - men hur vet vi det med säkerhet? Det måste finnas någon i skolan som hjälper oss komma fram till svaret.
Lärarbristen i NO och teknik gör att framtidens elever kan få svårt att orientera sig i de naturvetenskapliga ämnena. Läget är akut.
Totalt avslutade 27 högstadielärare i NO/teknik sin lärarutbildning i våras. Av dem var bara fyra kemilärare och sju fysiklärare. Om inte trenden snabbt kan vändas blir det snart helt omöjligt att hitta behöriga ersättare till de lärare som pensioneras inom dessa ämnen.
I Luleå råder redan stor brist på behöriga NO- och tekniklärare och många kommer att gå i pension inom de närmaste åren. Det innebär att eleverna i Luleås grund- och gymnasieskolor inte kommer att få den undervisning som de har rätt till. Något måste göras nu! Läget är akut!
För att fler ska vilja bli lärare måste de bästa förmågorna lockas till yrket. Då måste också lärarlönerna komma ikapp andra jämförbara yrkesgrupper som ingenjörer och ekonomer. Först då kan intresserade naturvetare lockas att bli lärare.
Med kunniga och entusiastiska lärare kan kunskapsresultaten höjas och flera elever lockas in på den tekniska och naturvetenskapliga banan. Sveriges kommuner måste säg ja till höjda lärarlöner för Sveriges framtida konkurrenskrafts skull.