Fria ord: Malmbanan behöver mer än kaffepengar

Norrbottens län2012-09-17 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

NU HAR äntligen malmtransporterna i Norrbotten fått öronmärkta pengar för att klara av de kortsiktiga behoven. Totalt är det cirka två miljarder kronor som ska räcka till utveckling av Malmbanan samt en byggnation och upprustning av väg till gruvan i Kaunisvaara. Detta är helt i linje med behoven och i linje med vad Kristdemokraterna i norr jobbar för.

Vår motion från Norrbotten om mer resurser på Malmbanan har äntligen fått gehör. Men för att klara av transporterna i ett långsiktigt perspektiv behövs avsevärt större insatser. Låt oss titta på framtida behov.

Malmbanan har den högsta axellasten i hela norra Europa. Banan går på maximal belastning och tiden för underhåll är knapp. Malmbanan kan liknas vid en formel ett-bana, det krävs enorma insatser på infrastruktur och rullande material. Service och underhåll görs på begränsad tid, i det flesta fall planeras de i 18 månader innan utförande.

Trafikverkets utredning om kapacitetsbehov på järnvägen visar att Malmbanan har den största bristen till 2050 Uredningen visar på ett behov av 136 procent mer kapacitet.

Det är inte bara nybyggnation som ökar kapaciteten på Malmbanan utan man behöver resurser till underhåll av den befintliga banan.

När man tittar på infrastruktur måste man ha en helhetssyn och betrakta systemet inklusive tågen som går på spåret. Här är även nodpunkterna (hamnarna) viktiga och behöver inkluderas. Flaskhalsarna i transportkedjan måste elimineras på ett systematiskt och genomarbetat sätt. Både analyser och simuleringar måste göras för att ta fram de bästa åtgärderna.

Endast kaffepengar räcker inte till för att vara konkurrenskraftig med uthålliga transporter i ett extremt klimat. Här behövs genomarbetade förslag; där behoven och lösningarna matchar varandra, där förvaltaren av infrastrukturen tillsammans med dem som transporterar varor jobbar ihop, gärna med det senaste inom forskning och utveckling. Här behöver även hamnarna betraktas och genomlysas. Systemet blir aldrig bättre än den svagaste länken.

Kära representanter i trafikutskottet, som har sin hemadress i Norrbotten, ta med frågorna på er agenda och driv dem tillsammans. Ta gärna hjälp av expertis för att få fram en varaktig lösning som motsvarar behoven, gärna så fort som möjligt.