PÅ SENARE tid har erfarenheter från Kiruna och Avesta visat att avgiftsfri kollektivtrafik är bra för mindre svenska kommuner. Resandet har ökat och istället för halvtomma bussar så är det nu 70 procent fler som åker i Kiruna.
Även i glesbygden så finns det bra lösningar som byabussen i Kölsillre. Nyligen (vid årsskiftet) så införde dessutom Tallinn nolltaxa - som den största europeiska staden hittills.
Att växla avgifter mot skatt är något som de flesta kollektivtrafikanter tjänar ekonomiskt på (alla som tjänar mindre än 70.000 kronor i månaden i Stockholm, till exempel) men även yrkesförare och de som måste ta bilen gynnas genom mindre trängsel på vägarna.
Vill vi nå regeringens klimatmål så är det nödvändigt med ekonomiska incitament för att välja kollektivtrafik, tillsammans med bättre infrastruktur för cykel och gång.
Trafikmaktordningen vi har i dag, där alltid bilen kommer först, är varken socialt eller miljömässigt hållbar. Därför är det dags för Sverige att byta spår: från högt avgiftstryck till avgiftsfri kollektivtrafik.