Fria ord: Regeringen satsar mer pengar än S

Norrbottens län2013-02-16 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

LEIF PETTERSSON (S) kräver, i en replik till infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd i Kuriren den 13 januari, mer infrastruktur till Norrbotten. Det är precis vad Pettersson får av regeringen.

Även vi moderater ser jobben som den allra viktigaste frågan. Det är därför vi har så svårt att förstå varför Socialdemokraterna vill höja skatterna på arbete och företagande med 30 miljarder kronor. Vi gläds också över Norrbottens tillväxt.

Det är uppenbart att Alliansens politik är bra för Norrbotten. Vår infrastrukturpolitik är inriktad mot att stärka tillväxten, näringslivet och förutsättningarna för arbete i hela landet.

Pettersson uppskattar de infrastruktursatsningar som regeringen gör i Norrbotten, framför allt de satsningar som riktas mot gruvnäringen. Det är bra, men han kräver ändå mer pengar för infrastruktur i Norrbotten.

I infrastrukturpropositionen anslår regeringen ytterligare 105 miljarder kronor till infastrukturplaneringen för planperioden 2014-2025. Det betyder att regeringen sammanlagt under planperioden anslår 522 miljarder kronor för att utveckla och underhålla transportsystemet. Därmed gör regeringen ännu en gång en historiskt stor satsning på infrastrukturen.

Pettersson skriver att regeringen bara satsar två procent av de 105 miljarderna i Norrbotten.

Det är alltså en procentsats som Pettersson har räknat fram ur de satsningar som regeringen har aviserat för gruvnäringen i länet. Dock kan varken Pettersson eller någon annan i dagsläget veta exakt vilka satsningar som kommer att genomföras i Norrbotten under planperioden 2014-2025. Beslut om enskilda projekt i höstens infrastrukturpropositionen är inte helt fastslagna.

Trafikverket arbetar med en nationell åtgärdsplan som presenteras nästa år. I åtgärdsplanen kommer verket att presentera sina slutgiltiga satsningar. Det betyder att det inte går att med säkerhet slå fast hur stora infrastruktursatsningarna i Norrbotten blir.

Vårt mål är att hela landet ska ha en väl fungerande infrastruktur och det är ett mål som är gynnsamt för Norrbotten.

Leif Pettersson hävdar att Socialdemokraterna avsätter mer resurser till infrastruktur än regeringen. Ett problem för Pettersson är att han inte kan presentera hur och med vem han vill genomföra sin politik. Socialdemokraterna har inget regeringsalternativ.

När Socialdemokraterna regerade blev det många bilder på statsråd och andra socialdemokratiska politiker som satte spaden i marken för att markera en infrastruktursatsning. Tyvärr så var investeringarna sällan finansierade fullt ut, med resultat att många satsningar egentligen inte blev mer än väldigt små gropar.

Socialdemokraternas sista infrastrukturproposition, för planperioden 2004-2015, var på drygt 381 miljarder kronor (i nominella tal). Nära 66 av dessa miljarder var ofinansierade. Detsamma gäller drift och underhåll.

Alliansen har i jämförelse med Socialdemokraternas förslag för 2004-2015 ökat anslaget för drift och underhåll på väg med närmare 50 procent. På järnväg har vi ökat anslaget med 126 procent

Regeringen satsar alltså mer pengar på investeringar i infrastruktur och mer pengar på drift och underhåll än någon socialdemokratisk regering har gjort. Det är bra för både Norrbotten och för resten av Sverige.