Fria ord: Röda korset riskerar att förlora sin själ

Norrbottens län2012-11-10 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

RÖDA KORSET är Sveriges största humanitära frivilligorganisation med cirka 300.000 medlemmar. En omfattande förändring av organisation och verksamhet pågår. Syftet enligt ansvariga är att spara pengar, arbeta mer effektivt och anpassat till hur föreningen ser ut i dag. Röda korset genomför en strukturell förändring av organisation från regionstruktur till linjeorganisation.

Enligt planer, beräknas en tredjedel av tjänsterna försvinna och många av lokalkontoren som finns på 275 orter runt om i Sverige kan bli nedlagda. Det ska enligt beslut av centralstyrelsen resultera i besparingar på 150 miljoner till år 2014/2015.

Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare för Röda korset avser prioritera områdena konflikt och katastrof, migration och social delaktighet. För det ska en tjänstemannaorganisation med tydliga roller och ansvar finnas. En för kostsam struktur med tio regioner, var och en med chef samt administration, avvecklas. Ulrika Årehed Kågström är nytillsatt och har centralstyrelsens uppdrag att i högt tempo genomföra förändringen.

Det här är en del av bakgrunden till den omställning besökare på Kupan, Röda korsets så kallade mötesplatser, får känna av i förändringens tidevarv. En väsentlig grund för Röda korsets intäktsverksamhet är Kupan på de orter runt om i Sverige där en engagerad personal arbetar med försäljning av begagnade saker från fria givare utan betalningskrav.

Där finns (har funnits) mycket av själen med Kupanverksamheten, lokalt utformad av en engagerad personal i interaktion med besökare.

Med den nya profilen verkar det som mycket av den grundläggande lokalt anpassade själsliga dimensionen i Kupan försvinner. De tidigare välfyllda lokalerna av besökare står nu ofta tomma, mötena uteblir, samtalen uteblir, integrationen uteblir, utvecklingsdynamiken i samhället uteblir och i de flesta fall uteblir intäkter från dessa besökare på grund av av frånvaro i butik.

Med andra ord, Kupan håller på att förlora själen och liknar snart vilken försäljningsbutik som helst.

En hjälporganisation som Röda korset ska naturligtvis följa med sin samtid men själen med en humanitär inbjudan till "den fria kaffekoppen" får inte försvinna i jakten på profit och kostnader. Gör den det börjar gemene man/kvinna undra vilka de underliggande syftena är.

Själv har jag en viss inblick i verksamheten norra Sverige, nu även i ett aktuellt fall där en ny sammansättning av styrelse abrupt förändrat i Kupanverksamhet, vilket skapat en negativ feedback bland besökare och personal.

En skrivelse med vädjan från många besökares stödjande namnunderskrifter är inlämnad till den lokala styrelsen på orten. Det visar att tydliga signaler och reaktioner från besökare inte bör underskattas utan istället bör en mogen ledning noga reflektera över situationen.