KOMMENTAR till artikeln i Kuriren den 2 april om rullstolsbundna Jesper Sandströms tågresa.
SJ Norrlandståg har genom upphandling monopol på nattågstrafiken på Norra Norrland och den regionala/interregionala dagtågtrafiken på Malmbanan/Ofotbanen. Kraven på verksamheten är tydliga! Man är ett transportbolag där service ingår som en tung komponent.
När funktionshindrade - i detta fall en rullstolsburen - bemöts på detta sätt skapar man badwill inte bara för egna bolaget men också för tåget generellt.
Man kan ha stor sympati för de handikappades organisationer som ständigt måste tjata på transportbolagen. Att upprätthålla en god nivå inom alla led i serviceproduktionen kräver att man har hållbara program för förbättringar och uppföljning.
SJ Norrlandstågs vd Björn Nilsson måste nu rätta till bristerna antingen de är organisatoriska, tekniska eller båda delar. Sådana här tidningsuppslag vill vi inte se flera av!