Fria ord: Skoterförare bör göra en riskanalys

Norrbottens län2013-03-19 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

JAG MENAR att man som förare av en snöskoter ska vara förberedd på det mesta som kan hända. Kört vilse i dåligt väder? Vet inte var vi är? Karta och kompass ska finnas med i utrustningen. En GPS är att fördra eftersom den har en funktion som visar vägen tillbaka.

Att göra en riskanalys innebär också att man tar hänsyn till omgivningen. Visa respekt för vad som gäller för snöskotertrafiken, högerregeln och avstånd till framförvarande.

Det är också bra med goda kunskaper i snöskoterkörning, särskilt skråkörning i fjällterräng. Lavinrisk finns på många ställen denna vinter. Med bra kunskap och rätt utrustning - spade, sond och transiver - så klar man sig bra. Det handlar om 15 minuter om någon dras med i lavinen för att rädda liv. Första hjälpen är en självklarhet.

Hur gör man då en riskanalys? Det är ganska enkelt att förebygga, minimera och ibland förhindra olyckor:

1. Vad tänker du företa dig? Det kanske rör sig om en skoterutflykt från punkt A till punkt B.

2. Vad kan inträffa under skoterutflykten? Kan det bli fråga om körning över is, behöver du hugga ved eller kommer du att köra på en dålig led?

3. Om olyckan inträffar, hur hanterar jag det? Isdubbar, första förband, ringa 112.

Ett gott råd är att vara särskilt försiktig när ni kör på ställen där ni aldrig tidigare kört. En sten eller en stubbe under snön kan orsaka stor skada på föraren. Jag läser i tidningen om olyckor som hade kunnat undvikas om förare hade gjort en riskanalys.

I Arvidsjaurtrakten inträffade exempelvis nyligen en olycka som hade kunnat undvikas om förare använt järnvägsövergångar som ordningsställts av Trafikverket.

I Arjeplogs fjällvärd bröt en kvinna både arm och ben i olycka där hög fart eller ett ökänt föremål under snön kan ha varit orsaken.

Vid en dödsolycka i Jämtland välte eller kolliderad en skoter med ett fast föremål.

En 24-åring drunknad häromdagen på älven utanför Sunderbyn.

Det har hänt att skoteråkare kört på en stillastående traktor. Man undrar varför händer det? Jag har inget svar. En riskanalys kanske hjälper till med att minimera och förhindra onödiga olyckor.

Vi som utbildar och examinerar unga förare för körkort på snöskoter lägger ner mycket arbete på att riskanalys blir något som man som förare alltid tänker och förbereder sig på.

Den senaste årsstatistiken visar på 3 omkomna och 97 skadade vid 43 olyckor. Snittåldern på de inblandade ligger mellan 30 och 35 år.

Nyförsäljningen av snöskotrar ligger konstant på 8.500-9.000 maskiner varje år.

Fritiden är inget man prutar på. Jag önskar er alla en trevlig och skadefri fortsättning på fjällturen och alla andra turer med snöskoter.

Avslutningsvis vill jag lämna 6 tips för en trygg snöskotertur i fjällen:

1. Gör en riskanalys och anpassa snöskoterturen efter aktuella förhållanden och vädret.

2. Välj rätt utrustning. Ta med spade, vindsäck, isdubbar och nödvändiga tillbehör.

3. Meddela färdväg och beräknad återkomst.

4. Följ markerade leder.

5. Ta med karta/kompass/GPS och mobiltelefon.

6. Rådfråga erfarna människor.