Bertil Bartholdsson har fel i sin artikel, avgasproblemet ökar om Smedjegatan stängs. Jag bor i Södra Hamn och har koll på problemet, den trafik som måste gå genom staden går inte att förändra utan nya trafikleder som exempelvis en tunnel under Smedjegatan. Nu när Smedjegatan är stängd så ökar trafiken mycket på de två övriga genomfartslederna.
Trafiken på Kungsgatan är för närvarande fruktansvärd, trafiken går jättesakta vilket gör att avgasutsläppen ökar i denna del av centrum och även totalt sett. Trafiken ökar även utanför Stadshuset med utökade utsläpp i denna del av centrum.
Genomfartstrafiken på Smedjegatan är kortaste vägen och går mycket snabbare vilket innebär mindre avgasutsläpp totalt sett.
Det är självklart att det är bättre att fördela trafiken på tre genomfartsleder med totalt sett lugnare trafik med mindre stopp som ger avgasproblem. Man kan även lägga till att det är mer boende efter Kungsgatan och de drabbas i nuläget hårt under rusningstid tror jag inte att de öppnar fönstret i nuläget.
Men som tur är så har vi ett kommunalråd som förstår problembilden.