Fria ord: Ställ krav på lärarna också

Norrbottens län2013-01-28 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

BESLUTET OM införandet av betygssättning tidigare och i flera steg fattades av riksdagen i slutet av 2010. Beslutet innebär att elevernas kunskaper kommer att mätas under hela grundskolan genom omdömen från första klass, nationella prov från årskurs tre och även betyg från årskurs sex.

Jag tycker det är viktigt att ge skolan och eleverna dessa verktyg men samtidigt tycker jag att man bör se över och ställa högre krav på pedagogerna.

Eleverna ska kontrolleras och mätas från tidig ålder men pedagogernas förmåga att lära ut på ett engagerat och inspirerande sätt är minst lika viktigt om inte viktigare. Jag tycker helt enkelt att man ska se till att det är hög kvalité på alla lärare och inte bara på en del!

Både i grundskolan och på gymnasiet anser jag att det är av största vikt att den pedagog man har, oavsett om man har lätt eller svårt i skolan, ska inspirera och motivera på enskild nivå så att alla når så bra resultat som möjligt. Min bestämda åsikt är att det är för stor variation på lärarnas förmåga att skapa förutsättningar för oss elever.

Visst är det också viktigt att man som enskild elev och förälder tar ansvar för inlärningen och ett bra resultat men ansvaret kan inte enbart ligga här.

Min erfarenhet är att om jag har en engagerad lärare som skapar förutsättningar och samtidigt ställer krav så får jag bra resultat och motivation. En sämre lärare för mig är en som inte ger ut kunskap i den grad som behövs, det leder till att om man som elev vill ha bra resultat får man lära sig mycket på egen hand.

Självklart kan man kontrollera läraren genom elevernas genomsnittliga resultat men då gäller det ju att skolledningen handlar fort så det inte påverkar eleven. Det nya betygssystemet är bra därför att om man i tidigare ålder kontrollerar elever så säkrar man samtidigt kvalitén på lärarnas förmåga att lära ut!