Hösten 2012 invigdes den, av trafíksäkerhetsskäl, nödvändiga ombyggnaden av Rv 97 delen Boden-Sävast.
Ca 1,5 km av vägen, i höjd med Sävastön, belades med s k tyst asfalt i akt och mening att dämpa trafikbullret. Nu har en vinter gått och de närboende fått erfarenhet av vägen. Inne i bilarna har det blivit tystare men utanför fordonen bullrar det lika mycket, ibland t o m mera.
Vägen har fått höjd tillåten högsta hastighet, 100 km/h i stället som förut 90 km/h. Den porösa tysta asfalten har fått porerna igensatta av salt och asfalt, vilket på intet sätt dämpat bullret. Den högre hastigheten ger ett högre avgasljud vilket asfalten inte dämpar.
Trafikverket har läst en holländsk utredning som visar att tyst asfalt är rena vattenreningsverket då vatten uppifrån renas genom den tysta asfalten. Detta tar trafikverket som intäkt för att belägga med tyst asfalt. MEN HOLLAND? Hur mycket saltas vägar i Holland? Hur många holländare kör med dubbade vinterdäck? Hur mycket snö och is bildas på holländska vägar? Blir i så fall då också tyst asfalt reningsverk?
Villaägarna förordar att ett bullerplank byggs längs med den mest bullerutsatta delen i Sävast. Trafikverket avvisar detta p g a befarat klotter på ett bullerplank. Men: hur mycket klotter finns efter Bodenvägen i Gammelstad och infarten till Luleå? Knappt inget.
Bilade till Skellefteå förra helgen, kunde konstatera att knappt något klotter fanns där heller. Jag tror inte Sävastborna är mer klotterbenägna än andra.
Tyvärr står inte Bodens kommun heller på de boendes sida, utan har okritiskt "köpt" allt vad Trafikverket sagt och gjort. De närboende har genom Villaägarna framställt önskemål om att få en bullermätning gjord för att få besked om hur mycket, eller hur litet, det bullrar. Kommunen har avvisat önskemålet. Kommunen kan tänka sig att göra en mätning år 2015, OM TVÅ ÅR!!!!!
För Villaägarna Boden