Fria ord: Utebliven information om förändrad taxa

Norrbottens län2012-10-04 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

SOCIALFÖRVALTNINGEN i Luleå genomförde vid årsskiftet en förändring i hemtjänsttaxan. Brukarna, det vill säga de som anlitar och behöver denna tjänst, kunde fram till denna förändring få en reducering av avgiften när de till exempel tillfälligt varit bortresta eller haft besök av anhöriga som då hjälpt till istället för att hemtjänsten kommit. Den möjligheten har nu tagits bort.

Det handlar om gamla och/eller sjuka människor. Någon information om förändringen har brukarna inte fått.

Under ett samtal i mars månad med en ansvarig tjänsteman på socialförvaltningen sade han att de "missat" att informera brukarna. Som anhörig trodde jag att information snarast skulle skickas till brukarna. Nu, nio månader efter införandet av den nya taxan har fortfarande ingen information skickats ut.

Jag vill ha ett svar från de ansvariga där de talar om varför informationen uteblivit trots att beslutet tydligen gällt i nio månader? Eller gäller det inte? Kan det vara juridiskt rätt att inte skicka ut information om förändringar i taxan men ändå skicka ut faktura?

Varför ska någon betala för en tjänst de inte använt? Min anhörige har till exempel under juli månad bara anlitat hemtjänsten en vecka men ska ändå betala för hela månaden.

Jag har små förhoppningar om att få ett svar på mina frågor från de ansvariga på socialförvaltningen. Uppenbarligen är det lätt att strunta i att informera personer som är gamla och sjuka. De orkar och kan oftast inte själva föra sin talan.

Det berör mig illa att dessa människor behandlas så nonchalant. Det är skamligt att påstå att man "missat" att informera om en så viktig sak. Många av dem har mycket låga inkomster och då är varje krona viktig. Det borde ansvariga på socialförvaltningen känna till.