SVENSKT NÄRINGSLIV riktar hård kritik mot kommuner som infört sociala krav vid upphandlingar. Man kallar förfarandet för oseriöst och olagligt.
Transportarbetareförbundet uppmuntrar beslutet som Piteå kommun fattat samtidigt som vi ställer oss frågande till Svenskt Näringslivs hållning i frågan. Är det så att man uppmuntrar oseriösa arbetsgivare som utnyttjar sin personal, samtidigt som de betalar ut vad som närmast kan beskrivas som slavlöner?
Transport har under många år arbetat för att införa Vita jobb-modellen som innebär att kommuner i sina upphandlingar skall ta hänsyn till sociala villkor, kollektivavtalsliknade villkor och arbetsmiljö hos entreprenörerna.
Detta för att säkerställa att det inte förekommer svarta löner, att personalens anställningsvillkor respekteras, att arbetsmiljön följer det regelverk som gäller i Sverige och att anställda har arbetstider enligt arbetstidslagen.
En konsekvens av att detta inte följs i dag är att det förekommer lönedumpning, osäkra anställningar med höga stressmoment huruvida man har arbete nästa dag eller inte. Likaledes påverkar den osäkra ekonomiska situationen med låga löner en ohälsa - med sjukskrivningar som följd. Sammantaget skapar detta en för samhället stor kostnad i form av förlorade skatteintäkter, högre utgifter för arbetslösa och sjukskrivna.
Mot bakgrund av detta ställer Transportarbetareförbundet sig frågande till Svenskt Näringslivs inställning - att kommuners införande av sociala krav vid upphandling är att betrakta som oseriöst och olagligt.
Ska den hållningen uppfattas som att Svenskt Näringsliv uppmuntrar lönedumpning och osäkra anställningar där arbetsrättsliga regler ignoreras och medvetet bryts mot, i syfte att spara pengar? Eller är det så att det är uttryck för okunskap om hur arbetsmarknaden faktiskt ser ut i dag?
I dag finns många timanställda som inte vet om de har arbete dagen efter, som inte vet vilken lön de kommer att få i slutet av månaden beroende på om de har arbete eller inte.
För att ta ett grov förenklat exempel som åkerinäringen där antalet utländska chaufförer på den svenska marknaden men med utländska kollektivavtal har ökat.
Detta leder till att svenska chaufförer inte kan konkurrera om jobben på lika villkor utan blir utan arbete. Det leder i sin tur till ökad arbetslöshet och ökade utgifter för staten samtidigt som skatteintäkterna minskar då de utländska chaufförerna inte betalar skatt i Sverige.
Lägg därtill att det inte finns någon kontrollfunktion för att se om de utländska chaufförerna verkligen får korrekt lön enligt sitt kollektivavtal och att det inte går att säkerställa vilka försäkringar och sociala ersättningar de får såsom pension och arbetsgivaravgifter.
Det här öppnar upp för oseriösa och rent kriminella arbetsgivare att utnyttja arbetare från andra länder, helt lagligt men mot alla mänskliga och arbetsrättsliga rättigheter i Sverige.
Transportarbetarförbundet uppmuntrar kommuner som har det modet att stå upp för mänskliga rättigheter och väljer att införa sociala krav vid upphandlingar och ser det mänskliga värdet före det ekonomiska. Sverige är känt för att vara ett modernt, öppet land som respekterar just mänskliga rättigheter. Låt oss vara det.