Fria ord: Vägsaltet ökar koldioxidutsläppen

Norrbottens län2010-04-12 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Tack Nils-Olov Lindfors (C) för din insändare i Norrbottens-Kuriren 31 mars, den med rubriken Stoppa saltningen av vägarna. Jag vill lägga till ytterligare ett argument mot saltet, koldioxidutsläppen. Det går tungt att köra i snömodd och på fuktiga vägar, vilket resulterar i ökat gaspådrag. Södra halvklotet befaras översvämmas på grund av koldioxidutsläppen. Saltningen av våra vägar bidrar då till att 100.000-tals människoliv offras där. Jag har varit i kontakt med miljödepartementet, Peter Eriksson och några andra politiker i denna fråga. Alla håller med mej men ingen bryr sej. Vägverket, som jag och riksrevisionen anser inkompetenta, borde satsa på en hårdare körkortsutbildning eller göra som bilprovningen och ha en kontroll varje år. Jag är säker på att hälften av förarna skulle få utbilda sej för ny uppkörning. Vägverket har rätt i att hastigheten dödar. Hörde på radion att köbildning, enligt polisen, sänker hastigheten och är bra. Allt som behövs är två inkompetenta förare som inte vågar hålla tillåten hastighet så är köbildning ett faktum. Man kan väl då kanske förvänta sig att vägverket framöver skickar ut köbildande fordon?