Fria ord: Värdefull vårdgrupp med kompetens

Norrbottens län2012-11-08 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

FÖRSTA GÅNGEN som begreppet "yrkeshögskola" officiellt lanserades i vårt land var 1977. Det som kännetecknade yrkeshögskolan (YTH) var att flerårig väldokumenterad yrkeserfarenhet skulle utgöra grund för kvalificerade arbeten inom olika sektorer av samhället.

Som förebild för YTH fanns redan en anpassad sjuksköterskeutbildning för undersköterskor. Den studiegången benämndes felaktigt för "avkortad sjuksköterskeutbildning". Undersköterskor fick tillgodoräkna sig ett studieår i sin utbildning till sjuksköterska.

Eftersom inträdeskravet var tre års yrkeserfarenhet blev den totala utbildningstiden fyra och ett halvt år. Alltså två år längre än utbildning än för de studenter som då kom direkt från gymnasiet.

Vid den senaste reformeringen av sjuksköterskeutbildningen överfördes utbildningens huvudmannaskap till universitet och högskolor. Utbildningen blev treårig och fick forskningsanknytning. Den öppnade nya vägar till forskarutbildning särskilt inom omvårdnadsområdet.

Många sjuksköterskor har utnyttjat möjligheten att skaffa sig lektors- och professorskompetens. Effekten var för många individer mycket positiv samtidigt som det praktiska omvårdnadsarbetet i viss utsträckning "tappade" kreativa och inspirerande medarbetare.

Det är inte omöjligt att en treårig utbildning som leder till en kandidatexamen i vårdkunskap med möjlighet till forskarutbildning kommer att locka fler ungdomar till vården.

Som tidigare nämnts försvann den så kallade avkortade sjuksköterskeutbildningen för undersköterskor när den nuvarande treåriga sjuksköterskeutbildningen infördes.

Undersköterskan utför ofta kvalificerat och synnerligen värdefullt omvårdnadsarbete, ett arbete som inte speglas av en otidsenlig yrkestitel.

De utför ofta sina arbetsuppgifter på delegation av läkare och sjuksköterskor. Arbetsuppgifterna kan till exempel avse katetriseringar, provtagningar, handledning av elever och nyanställd vårdpersonal samt utföra hörselprov och uppkoppling av EKG utrustning med mera.

På vilket sätt skulle den kompetens som undersköterskor har kunna tillvaratas? Ett sätt är att enligt tidigare väl beprövade modell ge undersköterskan en påbyggnadsutbildning och kompetens att vara coach i omvårdnad med speciellt ansvar för handledning av nyanställd vårdpersonal samt ansvar för viss provtagning på respektive klinik.

Denna utbildningsmodell har redan förebilder inom andra yrkesområden i yrkeshögskolan.

Ett politiskt beslut enligt ovan skissade modell skulle tillföra vården en ny och värdefull kompetens och samtidigt öppna befordringsmöjligheter för en synnerligen värdefull grupp inom svensk omvårdnad.