Svar till insändaren "Ovärdig vård i Sunderbyn" som publicerades i Kuriren den 10 april.
PÅ AKUTMOTTAGNINGEN vid Sunderby sjukhus välkomnar vi synpunkter från patienter eftersom det hjälper oss att göra ständiga förbättringar. Vi strävar efter att alla ska känna sig trygga och väl omhändertagna här.
I vården på en akutmottagning finns många krav att ta hänsyn till. Ett är patientsekretessen men den ska vägas mot många andra, till exempel hög medicinsk säkerhet, hög säkerhet för medarbetarna, god överblick och övervakning av patienterna men också ett ständigt ökande patientinflöde.
I fjol byggdes akutmottagningen om, bland annat för att klara det ökade inflödet av patienter som är i behov av en liggande plats. Samtidigt skulle de nya lokalerna garantera en hög patientsäkerhet. En lösning blev att skapa fler sängplatser i en öppnare miljö med bättre möjlighet till övervakning. Sängplatserna i den gemensamma övervakningssalen delas av med skärmar.
Vi tar till oss av kritiken i insändaren och håller med om att det finns förbättringsmöjligheter vad gäller patientsekretessen på akuten. Vi ska nu se till att patienter på olika sätt, muntligen och skriftligen, får information om att de kan begära att tala med personalen i enskildhet om så önskas.
Att vara på sjukhus handlar ibland om att dela väntrum, sal eller i det här fallet akutmottagning. Vi hoppas och tror också att de patienter och anhöriga som får ta del av andras liv i salar, korridorer och väntrum visar omtanke. Om några år har vi en ny akutmottagning som en del i ombyggnationerna av hela sjukhuset. Till dess ska vi jobba så hårt vi kan för att skapa en bra miljö i nuvarande lokaler.