Hårdare regler måste följas

Norrbottens län2015-05-12 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändaren i Kuriren den 28 april undertecknad "En kund mindre i Handelsbanken".

Det är naturligtvis tråkigt om en kund som vill sätta in pengar i Handelsbanken upplever att det är krångligt och besvärligt. Men det har antagligen uppstått ett missförstånd om de regler som gäller vid insättning av kontanter på bankkontor.

Handelsbanken måste precis som andra banker följa den nya penningtvättslagen som gäller i Sverige. För att förhindra att banker utnyttjas för penningtvätt införs regler mot det i stort sett i hela

världen. Den svenska lagen grundar sig på EU:s tredje penningtvättsdirektiv, som innebär att alla finansiella företag inom EU är skyldiga att förhindra penningtvätt. Motsvarande regler gäller också för åtgärder mot finansiering av terrorism.

I korthet innebär den nya penningtvättslagen att banken måste göra en bedömning av risken för att användas för penningtvätt. Lagen ställer höga krav på att banken har god kunskap om sina kunder och deras bankaffärer. Banken måste förstå syftet med affärsförhållandet och även med kundens olika transaktioner. Den kundinformation banken får behandlas konfidentiellt och omfattas av banksekretessen.

Kunder kan förstås uppfatta detta som besvärligt - är det så beklagar vi det - men reglerna måste följas.

För dig som är kund och vill göra en inbetalning eller annan transaktion måste du därför svara på frågor och visa giltig id-handling när banktjänstemannen ber om det. Banktjänstemannen är skyldig att fråga dig om syftet med transaktionen, var pengarna kommer ifrån och vad de ska användas till. I vissa fall kan banken även behöva se avtal, kvitton, fakturor eller andra handlingar som styrker din förklaring.

Om du inte kan visa giltig id-handling eller lämna en tillfredsställande förklaring till varför du vill få en viss tjänst utförd, får inte banken utföra den önskade tjänsten. Om lagen inte följs kan den enskilde banktjänstemannen bli straffad och banken drabbas av sanktioner från Finansinspektionen.

Reglerna är således hårda. Men det är vårt ansvar att informera kunderna så att de förstår varför vi måste följa dessa regler och där kan vi säkert bli bättre. Dessutom ska vi alltid informera kunderna på ett sätt som gör att kunderna känner att de får bästa möjliga kundservice.

Om det inte har skett i det här fallet, eller om kunden har blivit otrevligt bemött eller kanske känt sig särbehandlad på ett negativt sätt, så ber vi självklart om ursäkt för det.

Magnus Ericson,

regionbankschef Handelsbanken Norra Sverige