Skärpning Handelsbanken

Norrbottens län2015-04-28 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Numera räcker det tydligen inte att enbart visa legitimation på vissa av Handelsbankens bankkontor när man ska sätta in pengar till ett konto i en annan bank.

Man måste även kunna bevisa varifrån pengarna kommer genom att antingen visa kvitto från till exempel bankomat eller muntligen. Om man inte vill eller kan bevisa varifrån pengarna kommer, blir man stoppad, tvungen att ta tillbaka pengarna och prova lyckan på ett annat bankkontor som ej håller lika strikt på denna policy. Detta innebär att man kan bli tvungen att besöka en annan ort än sin bostadsort. Är detta god service? Hur fungerar detta om man till exempel är handikappad och ej har möjlighet att besöka en annan ort eller om det är långt avstånd till ett annat bankkontor?

Undrar varför endast vissa av Handelsbankens bankkontor har denna policy? Ska inte en storbank som Handelsbanken sträva efter samma policy hos alla sina kontor? Eller kanske det beror på kundens utseende, klädsel, hur mycket man har på sitt sparkonto om bankpersonalen tar beslutet att fråga varifrån pengarna kommer eller helt enkelt en fördomsfull banktjänsteman som av okunskap tar sig friheten att diskriminera en kund?

Undrar även om de anställda i banken måste bevisa varifrån deras pengar kommer om det ska göra en insättning? Enligt min mening är detta ingenting annat än ren diskriminering! Kanske man bör ta på sig finkostymen när man besöker banken hädanefter för att bli betrodd?

Jag besökte ett av Handelsbankens bankkontor nyligen och kände mig som en bedragare och terrorist när jag fick frågan att bevisa varifrån mina pengar kom för att kunna sätta in pengarna till ett konto i en annan bank.

"Vill du inte tala om varifrån pengarna kommer är det bara att besöka ett annat bankkontor" sade personen i kassan ordagrant med bestämd ton, utan minsta sympati i rösten eller vidare förklaring och detta trots att det bara var en småsumma jag skulle överföra. Personen förklarade endast att enligt "Penningtvättslagen" måste man kunna bevisa varifrån pengarna kommer, i annat fall kan man bli misstänkt som terrorist eller bedragare.

Jag känner mig oerhört kränkt och undrar om detta får förekomma?! Ska en kund behandlas på detta sättet särskilt som i mitt fall som har varit kund i Handelsbanken sedan slutet av 1960-talet? Vart har den goda servicen och det trevliga bemötandet tagit vägen?

Slutsatsen är att det är inte speciellt populärt när man på Handelsbanken önskar sätta in pengar på ett konto i en annan bank. I detta fall möts man för det mesta alltid av ett sämre bemötande även om det dock är ovanligt (hittills) att man måste bevisa att man ej är terrorist för att kunna sätta in småsummor till konton i andra banker.

I så fall är det ju lika bra att Handelsbanken helt stoppar insättningar till andra bankkonton när man misstänks och blir bemött som terrorist eller penningtvättare trots att man är en vanlig svensk medborgare som vill sätta in småsummor till annan bank än Handelsbanken. Kanske bäst att Handelsbanken helt slutar med kontanthantering samt stänger alla sina kontor så endast Handelsbanken blir webbaserad?

En kund mindre i Handelsbanken