Yrke med möjligheter

Norrbottens län2012-08-28 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

FÅ VILL bli lärare nuförtiden. Det finns massor av lediga platser på lärarutbildningen. Bli lärare, vetja! Det finns ju så många olika möjligheter inom detta yrke.

Så skapa din egen metafor för hur en lärare ska arbeta! Du har väl sett ett antal varianter under din skolgång. Det finns en lärarmodell för varje personlighetstyp.

Här beskrivs tre modeller men det finns många fler.

1. Du som vill göra så litet som möjligt och väljer det här jobbet för de många lovens skull. För dig passar laissez-faire-modellen: Låt eleverna göra vad de vill. Föredrar de att rita varenda lektion eller sitta av tiden kollande sina vänner på Facebook? OK, OK. Varför skulle du hindra blivande konstnärer? Och social kompetens är inte att förakta.

2. Är du i stället den dominanta typen som vet allt bäst: Se på dig själv som kapten på ett fartyg i storm. Han som ryar: Alle man på däck! Kapa stormasten! Så dela ut order bara: Räkna upp Norrlands större floder! Håll tyst där i hörnet! Vad är 7 x 8? När dog Gustav Wasa? Låt hyveln gå rakt! Börja aldrig en mening med "och"! Flummiga dikter kan du skriva på fritiden, här är det fakta som gäller!

3. Men du kanske är av den där ganska ovanliga sorten som ser läraren som en trädgårdsmästare. Som vattnar de små plantorna, tar reda på vilken näring var och en behöver, stöttar veka stänglar. Du har insett att uppmuntran är den viktigaste pedagogiska insatsen. Du tror att det är eleven som lär sig och växer, och du blir alldeles till dig av glädje när du ser kunskapens ljus plötsligt tändas i barnaögon.

Det finns oskattbara värden med det här jobbet. Men rik kommer du inte att bli vilken metod du än väljer.