Antalet barn, unga och äldre ökar snabbare än befolkningen i arbetsför ålder, både i Luleå och i Sverige som helhet. Det leder till att välfärdsbehoven ökar, skatteintäkterna minskar och det blir svårare att få tag på arbetskraft. Vi behöver därför ställa om i tid medan det fortfarande finns handlingsutrymme.
Barn- och utbildningsförvaltningen omsätter cirka 2000 mkr per år, varav ca 250 mkr är statsbidrag. Varje år får vi mer pengar av kommunfullmäktige eftersom antalet barn ökar. I den reviderade budgeten, som kommunfullmäktige ska besluta om den 25 mars, föreslås en effektivisering av samtliga verksamheter med sex procent under perioden 2019–2022. Det motsvarar 106 mkr under fyra år för vår förvaltning. Av de är redan 19 miljoner beslutade inför 2019, återstår därmed 87 miljoner under fyra år.
Det är ytterst barn- och utbildningsnämnden som tar beslut om hur pengarna ska fördelas, men vi inom förvaltningen arbetar med att hitta så bra förslag som möjligt i arbetet med digitalisering och effektiviseringar. Fokus ligger på att bedriva förskole- och skolverksamhet med god kvalitet i omvårdnad och undervisning. Ett uppdrag som regleras i skollagen.
Vi har 7 500 elever i grundskolan, men har plats för ungefär 9 300. Det finns alltså överytor som vi måste se över. Största delen av förskolans och skolans budget går till personal. En annan stor post är lokaler, måltider och städning, det vill säga kringkostnader för att kunna driva verksamhet.
Om vi inte lägger förslag på effektiviseringar i lokaler behöver vi föreslå nedskärningar i personal. Då är valet lätt, eftersom kvalitet skapas i nära relation mellan personal och barn. Större enheter är mer kostnadseffektiva, lättare att bemanna med behörig personal och ger möjlighet till fler stödresurser. Det innebär inte att förskoleavdelningar och klasser blir större än idag.
Effektiviseringen av förskolans och skolans verksamhet handlar inte om att ställa stad mot land. Det handlar om att, utifrån den budget som politikerna beslutar om, ta ansvar för att alla barn och elever ska få möjlighet att utvecklas och lyckas i skolan.
Maarit Enbuske, skolchef