Är du den bästa ledare du kan vara?

Som chefer har vi många gånger stort ansvar. För verksamhet, hela företag, strategi och framtid. Vi pratar ofta om ledarskapet och hur det ska utövas. Mer sällan lägger vi fokus på att tjäna, eller som de säger på engelska: To serve, det skriver Cecilia Hjelte i sin krönika.

Foto:

Krönika2019-04-21 18:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Är det inte det ledarskap till stor del handlar om? Att finnas där för de du leder och se till att de har det stöd, den utmaning, den utrustning, de förutsättningar och den riktning som de behöver för att kunna föra företaget framåt. För det är dina medarbetare som i praktiken gör jobbet. Grunden ligger i att tro att människor kan och vill utvecklas. Det gäller även dem av våra medarbetare som vi inte gillar så mycket, de vi tycker krånglar eller de vi inte förstår. Och jo, de flesta av oss har några på vår arbetsplats som vi inte klickar helt med. Är du den som leder har du dock i uppgift att anpassa dig för att kunna möta den personen. Först när du gör det kan du leda. Med grundsynen att människor kan och vill utvecklas går det att träna sig i ett mer tillitsfullt och coachande ledarskap. Skillnaden är markant och påverkar hela företagets resultat, effektivitet och kreativitet.

Men hur väl rustade är vi som ledare för detta? Hur viktigt tycker vi det egentligen är? Jag tycker att det varierar och att det finns mycket kvar att önska. För vissa chefer tycks det lättare att hålla fast vid gamla föreställningar och den status som traditionellt förknippas med höga positioner än att ge sig ut på okänt territorium. För andra chefer är det ekorrhjulet som ställer till det. Vetskapen om att den initiala tidsinsatsen är stor och att resultatet inte kommer omedelbart sätter käppar i hjulet. Käppar som det till synes inte finns tid för. För andra är det motståndet till att lära känna sig själv bättre som sätter stopp.

Allt gott ledarskap grundar sig i kännedom om människor och framförallt i insikt om oss själva. När vi känner oss själva, våra rädslor och förutfattade meningar har vi större möjlighet att se och justera vårt beteende till kloka handlingar istället för att handla reaktivt.

I veckan träffade jag en australiensisk chef som gått ett ledarutvecklingsprogram där det som blev behållningen var konsultens påstående: ”Du finns där för att vara den bästa ledare du kan vara. Varje dag. För varje medarbetare.” Här snubblar många av oss eller väljer en bekvämare väg. För att leverera det bästa ledarskap dina medarbetare kan få, varje dag och dessutom anpassat till varje person är en utmaning. Vad skulle det kräva av dig?

Om vi är ärliga med oss själva – vill jag finnas där för min medarbetare? Är jag redo att vara den bästa ledaren för alla i min grupp? Om svaret är ja kommer du snabbt vilja ta reda på vad medarbetarna tycker att de behöver. Det kräver en del tid. Tid som du kommer att tjäna in längre fram. Men framförallt kräver det att du är beredd att med ett öppet sinne lyssna till dem. Och om ditt svar är nej kan det var dags att kliva åt sidan i skidspåret och ge plats för den som vill och orkar tjäna.

Läs mer om