Det rÄder inte direkt nÄgon kunskapsbrist nÀr det gÀller Adolf Hitler.
De flesta av oss vet ocksÄ vad hans gÀng Himmler, Heydrich, Eichmann, Goebbels och Mengele gick för.
Undervisningen pÄ det omrÄdet har varit komplett och vi förfasas Àn i dag över vad som hÀnde i Nazityskland, den raspolitik som slutade med gas och ugnar.
Men hur mÄnga svenskar kÀnner egentligen till Herman Lundborg?
Hur mÄnga av oss vet vad som pÄgick precis hÀr i Norrbotten pÄ 30-talet?
Svaret Àr tyvÀrr: sorgligt fÄ.
Herman Lundborg var inte bara lĂ€kare. Han var framför allt en svensk rasbiolog. Han blev en stjĂ€rna pĂ„ detta omrĂ„de, dĂ€r Sverige i princip var vĂ€rldsledande, och skrev bland annat verken âRasbiologi och rashygienâ, âSvensk raskunskapâ och âVĂ€sterlandet i faraâ.
Lundborg och hans kollegor hyllades stort i Nazityskland och hans arbete ledde fram till Statens institut för rasbiolog i Uppsala och en steriliseringslagstiftning (verksam Ànda till 1976) för att skydda den svenska rasen.
Lundborg Àgnade Àven en ansenlig tid i Norrbotten dÀr han utförde sina rasstudier pÄ samer.
En fruktansvÀrd del av den svenska historien, dÀr samer fick sina skallar mÀtta, tvingades till nakenfotograferingar och blodprover.
Nyligen satt jag hemma i köket hos Katarina Pirak Sikku och Nils-Henrik Sikku i Jokkmokk och fick höra om detta. Det Ă€r en sak att lĂ€sa i bok, en helt annan att höra Nils-Henrik berĂ€tta om hur hans egen far tvingades genomlida denna rasistiska förnedring i Ăvre Soppero pĂ„ 20-talet.
SkallmÀtningar. PÄtvingade nakenfoton som sedan anvÀndes i böcker.
Det Ă€r Ă€ven om detta som Amanda Kernells film âSameblodâ handlar.
En film som hyllats och vunnit flera tunga priser pÄ festivaler, men som först i dag har premiÀr pÄ svenska biografer.
I en intervju sa Kernell att folk ute i vÀrlden blivit chockade över att detta har hÀnt i Sverige.
â Vi ses ju som ett föregĂ„ngsland nĂ€r det gĂ€ller mĂ€nskliga rĂ€ttigheter.
Det Àr ju den sjÀlvbild vi har och dÀrför Àr det viktigt att vi svenskar ocksÄ chockas av filmen och dess budskap.
Och att vi upprörs över att detta Àr en sÄ nedtystad del av den svenska historien.
âSameblodâ kretsar kring Elle-Marja som, precis som Nils-Henriks far, tvingas genomgĂ„ skallmĂ€tning och nakenfotografering. Hon blir sĂ„ Ă€rrad av detta att hon helt ger upp sin samiska identitet.
I filmen ÄtervÀnder Elle-Marja som en Äldrad kvinna till sin hemort.
Det Àr med all sÀkerhet en mycket gripande historia.
Historien om rasbiolog Lundborg slutade ocksÄ intressant. Efter ett liv i rasbiologins trÀs blev ha sÄ smÄningom kÀr i Maria Kristina Holste, en samekvinna frÄn Soppero.
De fick 1927 sonen Allan i hemlighet â ett faderskap som erkĂ€ndes och godkĂ€ndes först Ă„tta Ă„r senare.