Fler besöker Luleå

Det är inte många år sedan besöksnäringen var en ganska okänd bransch som det inte pratades mycket om. Turism sågs som någonting man kunde pyssla med vid sidan om annat. 2012 gjorde Luleå kommun tillsammans med näringslivet en offensiv satsning på att utveckla besöksnäringen. Det skriver Jenny Hellman, vd för Visit Luleå AB, i sin krönika.

OKTOBERNATT. Fotografen Peter Erixon gav sig ut i oktobernatten till Kvarnrträsket och fotograferade ett magiskt norrsken vid strandkanten.

OKTOBERNATT. Fotografen Peter Erixon gav sig ut i oktobernatten till Kvarnrträsket och fotograferade ett magiskt norrsken vid strandkanten.

Foto: Per Lundström

Krönika2018-12-25 07:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Visit Luleå AB bildades för att bidra till tillväxten i denna bransch på ett långsiktigt och strategiskt sätt, med tydliga insatsområden och mätbara mål. För sex år sedan rymdes Luleås samlade utbud av bokningsbara upplevelser, hotell och restauranger på ett par A4. Idag har vi med oss en hel katalog när vi är ute i världen och säljer in Luleå som besöksmål.

Under mina sex år som VD för Visit Luleå har jag haft förmånen att få följa alla de företag som haft modet, viljan och ambitionen att växa. Vilken resa det har varit!

Utan företag sker ingen tillväxt och utan företag som vill och satsar framåt sker inte heller mycket tillväxt. En av våra driftigaste företagare i branschen är Göran Widén, Brändögruppen. Med örat mot rälsen, ständig närvaro på internationell marknad och egna förtjänade säljkanaler har han lyckats utveckla Brändö Konferens och Fritidsby till en internationell metropol med en efterfrågan större än vad anläggningen klarar. Därför planerar Göran nu för ytterligare expansion och utbyggnad. Ett mindre och relativt nystartat företag är Explore Luleå med Pontus Frank i spetsen som erbjuder bokningsbara upplevelser för såväl privatpersoner som grupper. Pontus har även startat upp äventyrsanläggningen Upzone i Karlsvik.

Flera av hotellen i Luleå expanderar också vilket skapar förutsättningar för Luleå som mötesstad med ännu fler konferenser och kongresser. Expansion innebär också att det skapas nya jobb i olika funktioner. Detta är såklart en oerhört positivt och en viktig signal till våra unga och utrikesfödda som är på väg ut på arbetsmarknaden. Dessutom kan vi i större utsträckning ta emot besökare och erbjuda mer för de som vill uppleva Luleå.

När besökare är på plats i Luleå uppskattar de vårt centrum, bara 10 minuter från flygplatsen med shopping, kultur, idrott och ett stort utbud av hotell och restauranger. Dessutom med direkt närhet till oslagbara naturupplevelser på is, vatten, i skogar och älvdalar. För oss som bor här kanske det tas för givet. För besökare är det mer ovanligt med ett varierat utbud så lättillgängligt.

De utländska besökarna handlar och konsumerar för större summor än de svenska. Därför är det positivt för Luleås utveckling att det är de internationella gästerna som ökar allra mest. Enligt Svensk Handel motsvarar utländska besökares ökade konsumtion från föregående år den tillväxt som sker inom e-handeln.

Besöksnäringen är en bransch att räkna med. Det kan vara en framtida arbetsgivare för dig själv eller dina barn eller för nyinflyttade. För alla oss som vill möta människor och med stolthet äga berättelsen om vår fantastiska plats.

Besöksnäringen

Innefattar bland annat boende, restaurang, shopping och aktiviteter. Det är en tillväxtbransch i Luleå och regionen. Det betyder att omsättningen i branschen ökar för varje år. Senaste mätningen från 2017 visar att besöksnäringen omsätter 959 miljoner kronor i Luleå vilket genererade 53 miljoner kronor i skatteintäkter till kommunen. Vi närmar oss vårt mål att besöksnäringen i Luleå ska omsätta en miljard 2020! 2017 hade Luleå 1,6 miljoner turistiska övernattningar. Hotellen är den ekonomiskt viktigaste boendekategorin. Restaurang och shopping står för 42% av den totala omsättningen.

Läs mer om